23. září 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Značka Porsche uvedla koncepční kreaci Mission E, která představuje příslovečný most mezi historií a budoucností. Zatímco její vnější tvary spočívají v karosářských prvcích ověřených více než půlstoletím, technický základ je tvořen elektrickým motorem s lithium-iontovými bateriemi. Prezentace této vize proběhla na automobilové výstavě ve Frankfurtu nad Mohanem.
Přístup k designu, kterým se vyznačuje německý výrobce Porsche, lze označit za tradiční. Nejinak je tomu v případě čtyřdveřového sedanu Mission E, jehož tvarosloví užívá klasické znaky vozidel své automobilky. Předně jde o rozvržení hmoty, které odpovídá modelům s motorem vzadu. Z toho vyplývá objemnější záď kontrastující s přídí, jejíž kapota je oproti předním blatníkům ve sníženém reliéfu.
Zajímavostí je skutečnost, že výše uvedené tvarové rysy zůstaly zachovány i na studii Mission E, která nemá s tradičním systémem pohonu pranic společného – její pohonné ústrojí sestává z lithium-iontových baterií umístěných v podlaze. Plných 80 procent kapacity lze při napětí 800V nabít do 15 minut, přičemž dojezd na jedno nabití činí 500 kilometrů. Pohonné ústrojí generuje výkon 440 kW, což umožňuje akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,5 vteřiny a z 0 na 200 km/h za 12 vteřin. Maximální rychlost byla stanovena na 250 km/h.
Doplnění energie může probíhat i prostřednictvím sítě o napětí 400V, a to prostřednictvím nabíjecího portu umístěného za předním blatníkem. Dlužno doplnit, že baterie jsou rozprostřeny souvisle a vyváženě, což spolu s výškou karoserie (1 300 milimetrů) přináší mimořádně nízké těžiště.
Pro zhotovení vozu byly užity moderní materiály, jež zahrnují hliník či karbon. Ten posloužil jako materiál pro zhotovení monokoku, který nese označení Weissach Frame. Vyznačuje se absencí B-sloupku, jež signalizuje vysokou míru pevnosti a stability. Automobil stojí na kolech s ráfky o velikosti 21 palců vpředu a 22 palců vzadu.
I přes novátorská řešení, jimiž jsou například čelní reflektory s technologií Matrix LED, vykazují čelní partie podobnost se supersportovním vozem Porsche 918 Spyder. Celek je však unikátním propojením tradice a vizionářství, což je zřetelné rovněž v interiéru. Jeho dominantou je přístrojová deska, která je oproti dosavadní designérské praxi vizuálně lehčí, a to vlivem absence tunelu převodovky.
Deska postrádá klasické ovladače – ty byly nahrazeny dotykovým displejem. Pro Porsche tradiční pětice ukazatelů zůstala zachována, nově je však vyobrazena formou technologie OLED. Zajímavostí je také možnost bezdotykového ovládání palubních funkcí. Děje se tak prostřednictvím gest, což urychluje manipulaci s aplikacemi a zvyšuje tak soustředěnost řidiče na řízení.
Čtěte další články na téma koncept a Porsche
Foto a zdroj: Porsche