7. října 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Elektrifikace automobilové dopravy prostupuje všemi etablovanými segmenty. Výjimkou nejsou ani sportovně-užitkové vozy, mezi jejichž elektrické exempláře se nově řadí Tesla Model X. Automobil s novátorskými řešeními karoserie a čistě elektrickým pohonem je realizací stejnojmenného koncepčního vozu z roku 2012.
Chceme-li tvarosloví nového vozu kalifornského výrobce plně pochopit a následně vstřebat, nutno jej přiblížit v kontextu užitých technologií. Automobil postrádá konvenční spalovací agregát, díky čemuž je jeho příď tvarově lehká a kompaktní. Novátorské řešení pomohlo rovněž odstranit centrovanou masku chladiče – její místo zaujala hladká plocha s jemnými konturami, jež vynikají zejména v bílé barvě exteriéru.
Kreativním řešením, náležícím oblasti karosářského designu, je mechanismus bočních dveří zvaný Falcon Wings. Prvek spočívá v otvírání druhého páru dveří směrem nahoru, což (spolu s rozměrným vstupním otvorem) usnadňuje přístup k druhé a třetí řadě sedadel. Je-li řeč o designu karoserie, nutno poukázat rovněž na aerodynamickou formu automobilu, jejíž kvality potvrdil koeficient odporu vzduchu 0,24. Příkladná hodnota je o zhruba 20 procent nižší, než v případě konvenčních sportovně-užitkových automobilů.
Vzdušný interiér skýtá sedm sedadel v konfiguraci 2+3+2, tu však lze přetvořit a získat tak šestimístné uspořádání se třemi dvojicemi sedadel řazenými za sebou. Atmosféru v kabině spoluutvářejí moderní tvary přístrojové desky, rozměrné panoramatické střešní okno, či například elegantní barvy, které jsou k dispozici k čalounění sedadel, výplní dveří a spodní části přístrojové desky. Volit je možné mezi bílou, béžovou a černou. Samotné tvary přístrojové desky, jimž dominuje 17palcový displej, odpovídají těm z třídimenzionálního Modelu S.
Provoz, který není zatížen znečištěním ovzduší, zajišťuje elektrické pohonné ústrojí, skládající se ze dvou motorů (z nichž každý obsluhuje jednu nápravu) a baterií s kapacitou 90 kWh. Verze, jež nese označení P90D, generuje výkon 259 hp pro přední a 503 hp pro zadní nápravu, díky čemuž akceleruje z 0 na 60 mil za hodinu za 3,8 vteřiny a dosahuje nejvyšší rychlosti 155 mil za hodinu. Dojezd automobilu činí 250 mil.
Provedení 90D produkuje výkon 259 hp na přední i zadní nápravě, což prodloužilo zrychlení z 0 na 60 mil za hodinu (4,8 vteřiny). Maximální rychlost je shodná s předchozím modelem, naproti tomu dojezd je o 7 mil delší. V obou variantách automobilu jsou baterie uloženy v podlaze, což prospělo těžišti vozu a souběžně s tím také jízdní stabilitě.
Čtěte další články na téma auto
Foto a zdroj: Tesla