13. listopadu 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Před 110 lety byl představen vůz Laurin & Klement Voiturette A, první automobil značky založené Václavem Laurinem a Václavem Klementem, z níž se posléze vyvinul podnik Škoda. Dne 29. říjen 1905 byla v renomovaném motoristickém časopise Allgemeine Automobil-Zeitung zveřejněna první oficiální fotografie tohoto vozu včetně informací o jeho brzkém uvedení na trh.
V roce 1905 existovala společnost L&K již celé desetiletí, jež strávila výrobou velocipedů. V polovině první dekády dvacátého století však zahájila výrobu osobních automobilů, jejichž příslovečnou první vlaštovkou byl již zmíněný model Voiturette A (označení vychází z francouzské zdrobněliny pro vozítko). Krátce po zveřejnění prvních fotografií a po podniknutí prvních zkušebních jízd byl zahájen prodej.
Konstrukce automobilu spočívala v uspořádání s chladičem umístěným před motorem a skloněným sloupkem řízení. Pohon zajišťoval čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec o objemu 1 005 centimetrů krychlových s výkonem 5,2 kW (7 k), který umožňoval dosažení rychlosti až 40 km/h. Výkon byl přenášen třístupňovou převodovkou se zpětným chodem, přičemž spojka měla tehdy tradiční kožené obložení. Hmotnost vozidla, jichž vzniklo nejméně 44 kusů, činila zhruba půl tuny.
Nutno říci, že myšlenka změny orientace výroby od jízdních kol a motocyklů směrem k automobilům pramení již v roce 1900, kdy bylo v podnikovém oficiálním prospektu na motocykly značky Slavia doslova uvedeno „Laurin & Klement, továrna velocipedů, motocyklů a automobilů Slavia, Mladá Boleslav (Království České).“ K realizaci vize ale došlo o pět let později, a to postupně – nejprve byl v prostorách pražského Průmyslového paláce představen automobilový motor (dvouválec do V), načež během roku 1905 došlo k zhotovení patrně dvou funkčních exemplářů zkompletovaného vozu Voiturette A.
Čtěte další články na téma auto, výročí a Škoda Auto
Foto a zdroj: Škoda Auto