30. listopadu 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Automobilismus prochází obdobím revolučních změn v oblasti technologií pohonu, jejichž součástí je pozvolné nahrazení tradičních spalovacích motorů pohonnými jednotkami na elektřinu a vodík. Jedním z vozidel, která jsou poháněna vodíkovými palivovými články, je Toyota Mirai, jež patří mezi nejpozoruhodnější modely poslední doby.
Automobilový design je syntézou mnoha aspektů, z čehož vyplývá, že výsledný vzhled vozidla je podmíněn řadou okolností. Jednou z nich je zvolený systém pohonu. Odklon od konvenčních spalovacích agregátů a jejich nahrazení jednotkami s palivovými články umožňuje přetvářet tvary karoserie do zcela nových kreací, s čímž souvisí také snaha o nejlepší možné aerodynamické vlastnosti produktu.
Změny, mnohdy revoluční a pro vývoj automobilového designu zásadní, jsou příslibem působivých proměn karoserií, přičemž s některými novátorskými počiny se můžeme setkat již dnes. Jedním z nich je Toyota Mirai, vůz poháněný elektrickým motorem s vodíkovými palivovými články, který generuje výkon 114 kW (155 k) a točivý moment 335 Nm.
Uvedené hodnoty umožňují akceleraci z 0 na 100 kilometrů v hodině za 9,6 vteřiny a dosažení nejvyšší rychlosti 178 kilometrů v hodině. Plnění palivových článků zabere 3 až 5 minut, přičemž dojezd vozidla činí 483 kilometrů. Automobil lze nastartovat i za teploty -22 stupňů Celsia a namísto škodlivých zplodin odchází výfukovým potrubím voda, vyznačující se plastovým zápachem.
Obecně vzato, pohonný systém vozidla Mirai je založen na technologii palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System), jež kombinuje palivové články s hybridním pohonem. Její součástí je nová sada palivových článků FC Stack (které jsou vlastní technologií Toyoty) a vysokotlaké zásobníky na vodík.
Konstruktéři vyvinuli rovněž nový kompaktní měnič o vysoké kapacitě, která zvyšuje napětí generované v článcích Toyota FC Stack na 650 voltů. Díky vyššímu napětí bylo možné zmenšit rozměry elektromotoru i počet palivových článků v sadě Toyota FC Stack, čímž vznikla již zmíněná soustava TFCS s nižšími celkovými náklady.
S ekonomickým provozem souvisí také aerodynamické kvality stroje, které jsou znásobeny jednak plným zakrytováním spodní části vozidla, jednak aerodynamickým modelováním obrysových světel a užitím stabilizačních aerodynamických žeber na bocích zadních sdružených svítilen.
Čtěte další články na téma Toyota a ekologie
Foto a zdroj: Toyota