1. prosince 2015 –– technika –– Jakub Sochor
Společnost Nissan představila karbonový koncept IDS ztělesňující vizi japonské automobilky o budoucnosti elektromobilů s autonomním řízením. Premiéra, jež proběhla na autosalonu Tokyo Motor Show 2015, zároveň odhalila systém autonomního řízení, který i přes svou samočinnost reflektuje osobní styl jízdy uživatele.
„Klíčovým prvkem konceptu Nissan IDS je komunikace. Aby se mohlo autonomní řízení stát realitou, musíme jako společnost promyslet nejen komunikaci mezi vozem a řidičem, ale také mezi vozidly a lidmi. Koncepce Nissan ISD odráží vizi Nissanu o autonomním řízení vyjádřenou ve sloganu Jedeme společně,“ říká ředitel designu Mitsunori Merita a dodává: „Koncept Nissan IDS nabízí různé interiéry podle toho, zda řidič zvolí pilotované nebo manuální řízení. Něco takového jsme považovali za naprosto nezbytné pro vyjádření naší představy o autonomním řízení.“
Z hlediska palubní atmosféry se výše uvedená myšlenka dvou interiérů projevuje následujícím způsobem. Zvolí-li uživatel režim autonomního řízení, promění se interiér vozidla v pohodlný salon, jehož komfort je umocněn uschováním volantu do přístrojové desky a aktivací rozměrné obrazovky. Čtyřmístná kabina je tvořena přírodními materiály a nasvícena tlumeným světlem. V tomto režimu jízdy dochází rovněž k mírnému natočení sedadel k ose vozidla, čímž je usnadněna komunikace mezi cestujícími.
V případě volby manuálního řízení je interiér přetvořen natočením sedadel dopředu, vysunutím volantu z přístrojové desky a aktivací jízdních ukazatelů a displeje typu heads-up. Osvětlení kabiny má v tomto módu modrý odstín. Tvůrci konceptu, ve snaze eliminovat takzvaný mrtvý úhel, vybavili A-sloupky průhlednými štěrbinami, jež – kromě zmíněného bezpečnostního vlivu – evokují pocit otevřeného prostoru.
V porovnání s jinými vozidly disponujícími systémem samočinného řízení, umožňuje Nissan IDS propojit s automatikou jízdy vlastní řidičovu invenci. Akcelerace, decelerace či změna směru jízdy bude i přes samočinné řízení odrážet osobní styl řidiče. V režimu manuálního řízení má nad vozem kontrolu řidič, avšak mechanismus řízení stále poskytuje asistenci, neboť snímače neustále monitorují jízdní podmínky. V případě bezprostředně hrozícího nebezpečí bude automobil asistovat řidiči při úhybném manévru.
Čtěte další články na téma koncept a Nissan
Foto a zdroj: Nissan