11. ledna 2016 –– technika –– Jakub Sochor
Pozoruhodným propojením nových technologií a vesměs tradičního karosářského pojetí je aktuální provedení supersportovního automobilu Ford GT. Vůz, vyznačující se nízkou siluetou a širokou stavbou karoserie, je vybaven hybridním čelním sklem Gorilla Glass, na jehož vývoji spolupracovaly společnosti Ford a Corning. Inovace nahrazuje tradiční laminované sklo.
Hybridní sklo sestává z pevné vnitřní vrstvy, tvořené tvrzeným sklem Gorilla Glass, a vnější vrstvy, jež byla zhotovena z temperovaného skla. Mezi nimi se nachází vrstva z termoplastu, která má akusticky izolační vlastnosti. Takto pojaté sklo, jež bylo užito na čelním okně a krytu motorového prostoru, nahradilo dosavadní laminovaná skla, skládající se ze dvou vrstev temperovaného skla, proložených pojicí mezivrstvou z čirého termoplastu.
Tato inovace přinesla hmotnostní redukci příslušných dílů o zhruba 32 procent, jakož i jejich rozměrové zeštíhlení. Nová skla jsou o 25 až 50 procent tenčí, neboť svou tloušťkou 3 až 4 milimetrů nahrazují laminované díly o tloušťce 4 až 6 milimetrů, to vše při plném zachování pevnosti. Odolnost takto pojatých oken byla otestována zkouškami v rozličném prostředí a za rozdílných situací – na kamenitých cestách, při obrácení vozidla, v aerodynamickém tunelu či během speciální projektilové zkoušky.
Nižší hmotnost čelního okna, krytu motoru a přepážky se pozitivně odráží rovněž v akceleraci, hospodárnosti i brzdném výkonu Fordu GT. Snad nejvýznamnější je ale dopad na ovladatelnost – skla jsou na automobilu umístěna vysoko, z čehož vyplývá, že jejich nižší hmotnost ovlivňuje snížení těžiště vozu.
Čtěte další články na téma Ford a sklo
Foto a zdroj: Ford