17. ledna 2016 –– technika –– Jakub Sochor
Automobilka Kia Motors představila v prostorách mezinárodního detroitského autosalonu sportovně-užitkovou vizi Telluride. Tento sedmimístný koncept vychází ze stávající platformy Kia a svými rozměry je v rámci modelové hierarchie značky situován nad aktuální vůz Sorento. Sériová výroba modelu však není plánována.
„Prostřednictvím konceptu Telluride vyjadřuje Kia své estetické představy o výrazném, zbrusu novém luxusním SUV, které zaujme celou řadou vyspělých technologií, se zvláštním důrazem na požitek a pohodlí pasažérů ve druhé řadě,“ uvedl Tom Kearns, hlavní návrhář z designového centra KDCA (Kia Design Center America), a dodal: „Koncept Telluride, který je delší, širší a vyšší než nedávno modernizované SUV Sorento, zhmotňuje naše představy o možné budoucí podobě velkého sedmimístného SUV značky Kia.“
Karoserie koncepčního vozu, lakovaná zeleným barevným odstínem s názvem Dark Pyrite, je v porovnání s produkčním vozem Sorento o 11 centimetrů vyšší (180 centimetrů), o 12 centimetrů širší (201 centimetrů) a o 24 centimetrů delší (500 centimetrů). Ze zmíněného sériového automobilu byl při konstruování studie uplatněn podvozek, jehož rozvor byl prodloužen o 30 centimetrů na výsledných 308 centimetrů.
Působivost exteriéru, jenž spočívá v syntéze osvědčených prvků značky Kia a robustní karoserie s vysokým pontonem, je umocněna 22palcovými koly s pěti paprsky a pneumatikami Hankook Ventus ST 275/45 R22. Nutno však poukázat na vnější osvětlení karoserie, které vpředu tvoří čtyři zahloubené diodové segmenty, doplněné vodorovnými – rovněž diodovými – ukazateli směru. Přehlédnout nelze ani vertikální koncová světla, jež svým křivkovým průběhem opisují boční hrany zádě.
Aspektem, jemuž je třeba věnovat zvláštní pozornost, je provedení interiéru. Zadní boční dveře se otevírají proti směru jízdy a do maximálního úhlu 90 stupňů, čímž vzniká velkorysý vstup do kabiny, opatřené modulárními sedadly – vpředu čtyřmi samostatnými, vzadu v podobě sklopné lavice. Sedadla prostřední řady, jež lze naklápět vzad až do lůžkové úpravy, nabízejí i sklopné opěrky nohou pro zvýšení cestovního komfortu.
V opěradlech všech čtyř křesel je několik strojově přesných výřezů, v nichž jsou zabudovány inteligentní senzory sbírající důležité informace o zdravotním stavu cestujících. Tato data se zobrazují na displejích začleněných do vnitřního obložení dveří a poté se cíleně synchronizují s terapeutickým systémem LER (Light Emitted Rejuvenation). Součástí tohoto mechanismu je rozměrný křídlovitý panel z LED diod upevněný pod střešním oknem, produkující terapeutické světelné obrazce s cílem potlačit pásmovou nemoc (desynchronismus) a snižovat únavu cestujících
Koncepční vozidlo Telluride je poháněno ústrojím skládajícím se ze šestiválcového zážehového motoru o zdvihovém objemu 3,5 litru a výkonného elektromotoru. Souhrnný výkon (přenášený na všechna kola) činí 400 k, z nichž 270 produkuje spalovací pohonná jednotka, zbylých 130 generuje elektromotor. To vše při spotřebě, která se v dálničním režimu pohybuje pod 9,4 litry na 100 kilometrů.
Čtěte další články na téma auto a Kia
Foto a zdroj: Kia