23. března 2016 –– technika –– Jakub Sochor
Před padesáti lety byl na automobilové výstavě v Ženevě představen dvoudveřový automobil Škoda 1000 MBX. Automobil, který konstrukčně vychází ze sedanu řady 1000 MB, oslovil dobovou veřejnost působivými vnějšími tvary či bohatě prosklenou kabinou, jejíž vzdušnost byla znásobena stahovatelnými malými skly po bočních stranách zadní lavice.
Geneze automobilu 1000 MBX pramení v roce 1960, kdy byly vyrobeny dva prototypy s interním označením Škoda 990 Tudor. Šlo o vozy s výrazně negativním sklonem zadních sloupků navazujících na panoramatické sklo a s dvojicí dveří, jež byly oživeny užitím oken bez tradičních rámů.
Vůz, jehož sériová výroba byla spuštěna v říjnu roku 1966, spočívá v samonosné karoserii a zážehovém čtyřválcovém motoru uloženém za poháněnou zadní nápravou. Agregát o zdvihovém objemu 988 centimetrů krychlových produkuje výkon 38 kW (52 k) při 5 000 otáčkách za minutu.
Motor se spotřebou v rozmezí 7,8 až 8 litrů benzinu na 100 kilometrů umožňuje vozidlu nejvyšší rychlost 127 kilometrů za hodinu. Je vybaven dvěma karburátory Jikov, přičemž u několika desítek kusů (z celkových 2 517ti) našel uplatnění jednokarburátorový motor.
Čtěte další články na téma výročí a Škoda Auto
Foto a zdroj: Škoda Auto