30. června 2016 –– technika –– Jakub Sochor
Před dvaceti pěti lety byla oficiálně představena modelová řada Volvo 850, automobil, jenž představoval syntézu novátorských technologií a designu, charakteristického pro moderní vozidla švédské značky. Modelová paleta čítala tradičně komponovaný sedan a dvouprostorové kombi, přičemž produkce řady 850 probíhala v letech 1991 až 1996.
Karoserie, jejíž délka činí 467 centimetrů, byla postavena na podvozku s rozvorem o délce 267 centimetrů. Vyznačuje se přehledným členěním objemů, jež jsou obaleny do minimalistických panelů s minimální tvarovou členitostí. Exteriérové plochy se nijak neprolínají, nýbrž hladce dosedají na klasické kompoziční schéma, které se skládá ze tří samostatných karosářských prostorů.
Stran technologických inovací nutno zmínit užití příčně uloženého pětiválcového agregátu, jehož výkon byl přenášen na přední nápravu, přičemž zadní náprava spočívala v systému Delta-link. Dále šlo o integrovaný systém SIPS, mající na starost ochranu proti bočnímu nárazu, a o automaticky nastavitelný mechanizmus předních bezpečnostních pásů.
Po dobu pěti let bylo zhotoveno 390 835 kusů řady 850 typu sedan. V roce 1993 doplnil modelovou paletu užitnější vůz s karoserií kombi, jichž v letech 1993 až 1996 vzniklo 326 068. Design této verze, jenž získal ocenění 1994 Good Design Grand Prize (stalo se tak v Japonsku), spočívá v elegantní karoserii opatřené svislou výklopnou zádí, jíž po bočních stranách lemují sdružená koncová světla. Jde o prvek, který maximalizuje užitný prostor. Interiér je navíc velkoryse prosvětlen díky užití rozměrných okenních ploch, které dosedají na společnou spodní linku.
Modelová řada 850 byla v roce 1996 nahrazena vozidlem s typovým označením – tentokrát alfanumerickým – S70. Karosářský základ generačně mladšího automobilu byl nově opatřen měkce klenutými panely, s nimiž korespondovaly zaoblené kryty předních reflektorů i zadních svítilen.
Čtěte další články na téma výročí a Volvo
Foto a zdroj: Volvo