18. října 2016 –– technika –– Jakub Sochor
Automobilismus prochází pozvolným transformačním procesem, jehož součástí je odklon od spalovacích pohonných jednotek a jejich nahrazení elektrickými motory. Jedním z předvojů výrazné modelové obměny je Volkswagen I.D., jenž předznamenává podobu kompaktního elektrického vozu, který se svými rozměry přiblíží modelu Golf.
Míra novátorství automobilu – zohledníme-li jeho technologickou podstatu optikou dnešních konvencí – je natolik vysoká, že je studie I.D. přirovnávána k takovým milníkům, jakými byly vozy Typ 1 a první generace hatchbacku Golf. Ačkoli lze některé tvarové prvky snadno identifikovat (například centrované logo výrobce vsazené do hladké plochy), hmotové rozvržení karoserie je zcela nové.
Chceme-li však design vozidla plně pochopit, nutno poukázat na technologické aspekty automobilu. Předně jde o elektrický pohon, který vyloučil tradiční masku chladiče a posílit tak tvarový minimalismus. S provozem bez znečištění ovzduší souvisí také symbolické užití modrých doplňků, jež zahrnují nárazníkové a prahové lišty či ráfky kol.
Výraznější změny se však odehrály v interiéru, jehož objem byl navýšen díky absenci konvenčního středového panelu a také možnosti vměstnat volant do palubní desky. Druhá inovace odráží možnost volby samočinného řízení vozidla, s nímž se v budoucnosti – kromě plně elektrického pohonu – rovněž počítá. Kabina vozu je tedy plně minimalistická, čemuž napomáhá absence klasických tlačítek přístrojové desky.
Pohon automobilu zajišťuje ústrojí, které sestává z baterií uložených v podlaze a elektromotoru o výkonu 170 k, přičemž maximální rychlost byla stanovena na 160 kilometrů za hodinu. Akcelerace v rychlostním rozmezí 0 až 100 kilometrů za hodinu by mělo být dosaženo za méně něž 8 vteřin.
Čtěte další články na téma Volkswagen a koncept
Foto a zdroj: Volkswagen