13. července 2018 –– technika –– Jakub Sochor
Před dvaceti lety byl v prostorách pařížské automobilové výstavy uveden Fiat Multipla, průkopnický vůz, jenž prostřednictvím novátorského uspořádání interiéru a v souladu s tím také unikátního exteriérového tvarosloví reformoval karoserii typu MPV. Značná odlišnost celkového výrazu přinesla modelu jednak nejednoznačné přijetí veřejností, jednak vystavení v newyorském Muzeu moderního umění.
Podobu produkční verze automobilu anticipoval stejnojmenný koncept, jehož výstavní premiéra proběhla v roce 1996 na pařížském autosalonu. Vůz byl opatřen sytou zelenou barvou (s nárazníky v tomtéž odstínu) a atypickými koly se dvěma mohutnými paprsky, která umocňovala tvarovou originalitu exteriéru. Podstatným rysem designu je však přehledný druhý karosářský prostor, jenž vlivem tenkých sloupků a bohatého prosklení prosvětluje šestimístný interiér v unikátní konfiguraci 3+3.
Karoserie je kontinuálně členěna na dvě části. Hmotový základ spočívá v mohutném pontonu, který je podstavou pro výše uvedený prosklený prostor pro posádku, přičemž dělení se promítá do ztvárnění přídě. Hladká kapota, jejíž tvarová ucelenost inklinuje k čistotě organického designu, je korunována spodním panelem čelního skla, do jehož plochy byla začleněna dálková světla. Samotné osvětlení přídě představuje výrazné estetické unikum, neboť již v roce 1996 předjímá trend, jenž je aktuální v uplynulých zhruba pěti letech – jde o rozdělení světel do tří samostatných segmentů.
V roce 2004 došlo k modernizaci, skrze níž bylo upuštěno od původního hmotového dělení přídě. Reflektory byly sdruženy pod rozměrné kryty – po vzoru nového tvarového směřování, jímž se vyznačoval menší model Idea. Interiérové schéma šestimístného prostoru však nedoznalo žádných změn, rovněž byla zachována plastická přístrojová deska s asymetrickým umístěním sdružených přístrojů.
Forma omlazení designu je poplatná počátku minulé dekády, jíž poznamenala inklinace k osvědčeným tvarovým formám, utvářeným například konvenčními maskami chladiče a tradičními podobami karoserie. Charakteristickým automobilem tohoto období je kompaktní modelová řada Stilo (2001). K prolomení trendu významně přispěl subkompaktní hatchback Grande Punto (2006) a o rok mladší model Bravo, který stvrdil návrat k emocionálnímu italskému návrhářství. Současný směr automobilky reflektuje kultovní model 500, jehož tvarosloví je aplikováno na karoserie rozličného principu – od městského vozidla přes SUV až po sedmimístný rodinný automobil.
Čtěte další články na téma výročí a Fiat
Foto: Fiat
Zdroj: Jakub Sochor