19. září 2018 –– technika –– Ondřej Krynek
Přichází první sériově vyráběný model ingolstadtské automobilky Audi s kompletně elektrickým pohonem. Dlouho očekávané Audi e-tron rozvíjí současný designérský směr značky a je tak logickým pokračovatelem v aktuální řadě modelů, i když s řadou zajímavých inovací. Nové SUV zrychlí na stovku za 5,7 sekundy a na jedno nabití ujede až 400 kilometrů.
„Audi e-tron zrcadlí základní designérský styl značky Audi, avšak v modifikované podobě pro éru elektrické mobility díky novým, stylovým detailům. Audi e-tron má pro SUV s logem čtyř kruhů typickou masku chladiče Singleframe v osmiúhelníkovém designu s vertikálními příčkami. Těleso masky chladiče ve světle šedém odstínu platiny je téměř kompletně uzavřené. Na základě toho je Audi e-tron rozpoznatelné jako elektromobil. Čtyři horizontální žebra na spodním okraji světlometů Matrix LED vytvářejí pro e-tron specifický tvar světlometů pro denní svícení, které jsou poprvé integrovány přímo do světlometů. Expresivně tvarovaná oblast bočních prahů s černými ochrannými lištami na dveřích vizualizuje umístění akumulátorů, plnících roli energetického centra modelu Audi e-tron. Na zádi upozorňují lamely v širokém difuzoru na nepřítomnost koncovek výfukové soustavy. Nápis e-tron na víku zavazadlového prostoru a na přání i brzdové třmeny září oranžovou barvou, která signalizuje vysoké napětí,“ uvádí k novince Audi.
„Barevné ozdobné prvky v podobném duchu si mohou zákazníci na přání zvolit také pro velkorysý, světlý interiér, jehož design je ztělesněním sportovního charakteru, inteligence a lehkosti. Přístrojovou desku obklopuje velký oblouk zasahující až do výrazně prostorově tvarovaných výplní dveří. Oblouk harmonickým způsobem propojuje displeje virtuálních vnějších zpětných zrcátek, dodávaných na přání. Digitalizace v automobilu tím dosahuje nové úrovně. Tunel středové konzoly spočívá na otevřených bočních stěnách. Nad ní se zdánlivě vznáší opěrka ruky s integrovaným voličem provozních režimů pohonu, který řidič ovládá dotykem palce a ukazováčku. Lehkost se zde snoubí se sportovním charakterem,“ dodávají k interiéru zástupci automobilky.
I když se na první pohled zdá, že novinek v přelomovém modelu není tolik, právě digitalizace vozu ve formě dotykových displejů na přístrojové desce a alternativní hlasové ovládání, ukazuje mezistupeň od další generace autonomních vozů. Vozu nechybí multimediální centrála MMI Navigation, připojení na internet přes LTE, vytvoření hostspotu pro cestující, inteligentní navigace s využitím nabíjecích stanic po cestě a samozřejmé asistenční systémy s pěti radary sledující okolí. Velkým překvapením je rychlost výroby novinky. První vozy budou dodány už na konci roku 2018, v České republice pak na přelomu roku 2019. Cena zatím nebyla stanovena, ale měla by se pohybovat okolo dvou milionů českých korun.
Čtěte další články na téma Audi a auto
Foto a zdroj: Audi