8. října 2018 –– technika –– Ondřej Krynek
Volkswagen Beetle je celosvětovou ikonou, kterého bylo vyrobeno přes 20 milionů kusů. Nejstarší dochovaný sériově vyráběný Volkswagen Brouk má sériové číslo 20 a parkuje v české garáží milovníka veteránů Ondřeje Broma. Po třiceti letech prvního setkání se špičkově renovovaný vůz vrací na silnice a vychází mu obsáhlá kniha o jeho historii i průběhu renovace.
„Ve středu 2. listopadu 1941 byl v továrně VW v tehdejším Fallerslebenu dokončen vůz KdF Typ 60L. Na karoserii bylo vyraženo číslo 20 a do tehdejší obdoby technického průkazu výrobce uvedl, že jde o obsah motoru 985 ccm. Brouka obdržel darem významný berlínský skladatel Paul Lincke. K 75. narozeninám mu jej věnoval nacistický režim, který Linckeho vyzdvihoval do výšin,“ uvádí k historii vozu Ondřej Brom, který vrak vozu zapadaný hlíně koupil za 60 tisíc korun.
„Začal jsem s drobnými úpravami. Mezi léty 1997 a 2001 došlo k odstrojení drobných dílů z karoserie, které by mohly být při manipulaci poškozeny. Jednalo se například o originální bakelitovou palubní desku, vnitřní zpětné zrcátko, zadní opěrák, volantovou tyč a trubku volantové tyče a jiné díly. Tyto díly byly pečlivě schovány a opraveny, aby se pak mohly na své původní místo zase vrátit,“ doplňuje Brom, který se před renovací pustil do nesnadného pátrání po původu vozu.
Právě pátrání a zajímavé skutečnosti z historie nakonec shrnul v knize, která by mohla pomoci dalším nadšencům renovovat historické vozy. Kniha tak nabízí celou vypátranou historii vozu, dobové fotografie, nákresy, záběry jednotlivých dílů po rekonstrukci, technické změny, které bylo nutné provést a samozřejmě fotografie kompletně rekonstruovaného modelu, který prý jezdí stejně dobře jako za války. Kniha a další tiskoviny vyobrazující tento unikátní vůz jsou v prodeji v rámci crowdfundingové kampaně.
Čtěte další články na téma Volkswagen a kniha
Foto a zdroj: KdF41