19. listopadu 2018 –– technika –– Ondřej Krynek
Mladý český designér František Dvořák, který je studentem průmyslového designu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně, navrhl jako diplomovou práci elektrickou motorku Kuberg Tauro. Spojuje v sobě to nejlepší z městského skútru a dakarového i závodního speciálu. Moderně vyhlížející stroj by měl mít dojezd asi 300 kilometrů a některé jeho části vznikly na 3D tiskárně.
„Motorku drží pohromadě samonosný bateriový box – v reálné produkci by byl odlévaný – u prototypu se jedná jen o hliníkový svařenec. K němu jsou dále našroubovány ocelové díly rámu – podobně jako je tomu u motocyklů Ducati,“ uvádí mladý designér, který měl při návrhu zcela volné ruce. Prototyp byl proto navržen pro českou firmu Kuberg, která se zaměřuje na výrobu elektrických motorek pro celý svět. Navrhnout celou motorku od začátku mu trvalo devět měsíců.
„Technologicky asi nejzajímavější je fakt, že veškeré plastové díly kapotáží jsou vytisknuté na obyčejné 3D tiskárně Průša. 66 dílů, které trvaly přibližně 43 dní čistého tiskového času, po slepení, zatmelení a nalakování vytvořily hlavní pohledové části motorky. Materiál použit na tyto tisky byl CPE HG100 od známé české značky fillamentum,“ dodává s tím, že prototypu svítí světla a v prostoru nádrže má úložný prostor pro motokrosovou přilbu nebo velký batoh. Zajímavostí je i nízké sedlo, to prý proto, aby se ve městech dalo dobře zastavit na semaforech.
Čtěte další články na téma motorka a 3D tisk
Foto a zdroj: František Dvořák