5. června 2019 –– technika –– Ondřej Krynek
Nizozemská letecká společnost KLM a Delft University of Technology, známá pod zkratkou TU Delft, podepsali dohodu o spolupráci při vývoji nového udržitelnějšího letounu. Studie s názvem Flying V má spálit o 20 procent méně paliva a přitom přepravit až 314 cestujících. Extravagantní design se vymyká všem aktuálním letounům podobného využití.
Designéři z univerzity si vzali jako vzor i soupeře letoun Airbus A350, který je považován za jeden z nejmodernějších současnosti. Koncept s názvem Flying V vsází na zcela jinou konstrukci. Trup letounu je rozdělen do dvou částí a funguje zároveň jako křídla. Na každém je pak z vrchu uchycen jeden motor, který by do budoucnosti mohl mít i elektrický pohon.
I když velikost letounu je stejná jako u porovnávaného modelu, je kapacita 314 cestujících a 160 metrů krychlových nákladního prostoru. Aerodynamický odpor je menší a spotřebováno by tak mělo být o 20 procent méně paliva. Cílem je maximálně zefektivnit leteckou dopravu a zvýšit komfort cestujících. Kdy bychom se mohli dočkat prvního funkčního prototypu zatím není jasné.