26. července 2019 –– technika –– Ondřej Krynek
Konstruktér a cyklista Vladimír Vidim postavil ručně model kola Slavia, který byl třetím kolem značky Laurin & Klement a zároveň jejich prvním závodním. Nejen, že se mu postavit kolo podle původních plánů povedlo, ale dokonce se rozhodl na něm ujet jednu 135 kilometrů dlouhou etapu letošního závodu Tour de France. Obdivuhodný počin se mu povedl také.
Držitel několika rekordů, jako například jízda na vysokém kole 470 kilometrů bez jediného šlápnutí na zem za 23 hodin, se rozhodl přijmout další velkou výzvu a rozhodl se postavit první závodní kolo Slavia. Kol značky Laurin & Klement se sice dochovalo dost, ale žádné závodní. „Jako vyučený zámečník jsem se vždy snažil dokázat to samé, co uměli řemeslníci dříve,” řekl Vidim.
Kolo postavil sám vlastnoručně jen podle dobových fotografií, dochovaných prospektů a dalších archivních materiálů. K odvození úhlů a délek mu sloužily klasické úhloměry a pravítka. K výrobě použil bezešvé trubky, ale vyrobil i řadu dalších komponentů a prvků. Po třech měsících příprav a stavby bylo kolo vyrobeno a to v původní kráse bez přídavných brzd.
Vladimír Vidim se rozhodl otestovat svůj krásný výtvor na L‘Étape, což je skutečná těžká vysokohorská etapa Tour de France otevřená od roku 1993 i amatérským jezdcům. Obdovuhodný počin se povedl a 21. července zdolal Vidim trasu 135 kilometrů, během kterých nastoupal 4 563 výškových metrů. Jízda mu trvala 17 hodin.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Peter Olah navrhl vítězům Tour de France 2019 trofej s vybroušeními pyramidkami
Čtěte další články na téma kolo
Foto a zdroj: Škoda Auto