29. března 2020 –– technika –– Jakub Sochor
Mezi důležité, leč pozapomenuté premiéry v dějinách ženevské automobilové výstavy patří koncepční kreace Seat Proto TL, od jejíž premiéry uplynulo 30 let. Vozidlo navržené studiem Italdesign nejenže naznačilo tvary sériových vozidel španělské značky, ale již v roce 1990 kombinovalo zavedené karosářské varianty – v tomto případě tradiční sedan a MPV.
Karoserie automobilu osciluje mezi klasickým tříprostorovým členěním karoserie a vzdušným interiérem vozidel kategorie MPV. Velkoprostorové vozy se v 90. letech těšily velké oblibě, což v rámci studií, které studio Italdesign ztvárnilo pro Seat, dokresluje rovněž koncept Proto C, uvedený v témže roce na automobilové výstavě v Paříži. Dojem prostoru v kabině dotváří prosklená střecha, jejíž tónování je samočinně regulováno vlivem intenzity slunečního světla.
Důraz na minimalizaci spár, především v podobě vsazení oken do líce (s minimální prohlubní), vyústil v pozoruhodně nízký koeficient aerodynamického odporu Cx (0,243), čemuž napomáhá zapuštění vnějších klik dveří a nárazníky, jejichž hmota je zapuštěna do objemu karoserie.
Design studie byl rok po jejím představení, tedy roku 1991, uplatněn v sériovém návrhu liftbacku Toledo, který od svého koncepčního předobrazu přebírá myšlenku kontinuálního pásu koncových světel a subtilní masku chladiče, vsazenou do společné výškové roviny s reflektory.
Čtěte další články na téma Seat a Italdesign
Foto: Italdesign a Seat