20. dubna 2020 –– technika –– Jakub Sochor
Před čtyřiceti lety byl představen Renault Fuego. Automobil, pod jehož návrhem je podepsán významný designér Robert Opron, se vyznačuje aerodynamicky příznivými tvary, což je dáno jednak dynamickým profilem, jednak zapuštěním klik dveří. Jde rovněž o první automobil na světě, který byl opatřen centrálním zamykáním.
Kupé Fuego bylo uvedeno na automobilové výstavě ve Frankfurtu, kde upoutalo pozornost dynamickými tvary, jež minimalizací prvků (především shora uvedených klik dveří) a užitím klínovitého profilu přispěly nízkému součiniteli odporu vzduchu Cx (mezi 0,32 až 0,35). Na karoserii byly zhusta užity plasty, a to především v ploše předního i zadního nárazníku, či v podobě plastové horizontální lišty se zubořezem.
Vůz byl nabízen s pohonnými jednotkami v objemovém spektru od 1400 do 2000 centimetrů krychlových. Od roku 1982 byl prodáván též v USA, kde se od své evropské verze lišil především prvky odpovídajícími americkým zvyklostem – šlo o jiné osvětlení karoserie, specifická hliníková kola či elektricky ovládané plátěné střešní okno.
Kupé Fuego není jediným Renaultem, na němž Robert Opron pracoval. Ve výčtu těchto návrhů figuruje sedan s označením 9 (1981) či o dva roky mladší hatchback 11. Opomenout nelze ani liftback 25, jenž byl uveden roku 1984, či sportovní kupé Alpine A310 (1976). Opronova tvorba je výjimečná stran novátorského přístupu k etablovaným karoseriím, což kromě Fuega prokazují Citroëny SM (kupé) nebo Ami 8 (hatchback), vyniká ale též citlivou – a zároveň neméně progresivní – prací na již hotovém díle, která dala vzniknout modernizované verzi Citroënu DS.
Čtěte další články na téma výročí a Renault
Foto: Renault