17. června 2020 –– technika –– Ondřej Krynek
Před 40 lety se na trh dostal první Renault 5 Turbo, který navrhl Jean Terramorsie a vyprojektoval Yves Legalez z veleúspěšného modelu Renault 5. Navržen byl s cílem dostat se a vyhrávat rallye závody, proto byla tehdejší novinka malá, dravá, s velkými koly, hliníkovými dveřmi a střechou. Později přišla i verze Turbo 2.
„První exemplář Renaultu 5 Turbo byl prezentován během autosalonu v Paříži v roce 1978. Automobil s centrálně umístěným motorem v zadní části a s velkými koly, krytými mimořádně širokými zadními blatníky, se dostal na první stránky deníků. Měl neobyčejný vzhled – malý Renault na pěti steroidech,“ uvádí čeští zástupci značky.
„Renault 5 Turbo, který vyráběla automobilka Alpine v Dieppe, si rychle nalezl své kupce. Zákazníci byli fascinováni výkonem 160 koní při 6400 otáčkách za minutu, dodávaným čtyřválcovým motorem Cléon-Fonte o objemu 1397 cm3, který byl umístěný centrálně v zadní části vozu, hned za předními sedadly. Automobil byl původně nabízen s hliníkovými dveřmi a střechou a s designovým interiérem. Od roku 1983 začal být vyráběn ve verzi Turbo 2 se stejnou technickou specifikaci, ale s interiérem, který byl inspirovaný Renaultem 5 Alpine Turbo,“ dodávají.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Renault 5 se vyráběl 24 let a stal se nejprodávanějším autem Francie
Čtěte další články na téma výročí a Renault
Foto: Renault