6. července 2020 –– technika –– Ondřej Krynek
Vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans je legendou, ale málokdo ví, že na něm startoval i český vůz značky Škoda s českou posádkou. Speciálně vyvinutý model Škoda Sport, který vznikl jako derivát slavného vozu Tudor, startoval na konci června 1950 s posádkou Václav Bobek a Jaroslav Netušil. Ze závodu je vyřadila závada.
„V období po druhé světové válce převzala pomyslnou štafetu v portfoliu automobilky Škoda modelová řada 1101/1102 Tudor se čtyřválcovým motorem o objemu 1089 cm3, velmi oblíbená v řadě evropských zemí a v zámoří. Tyto moderně řešené automobily robustní konstrukce opakovaně prokázaly svoji vysokou spolehlivost také na tratích rallye i ve vytrvalostních závodech na okruzích,“ uvádí zástupci automobilky k modelu, z něhož vznikly deriváty v podobě nízkých a lehkých dvoumístných speciálů Škoda Sport.
„Na úspěch ve 24 hodinách ve Spa se mladoboleslavská značka rozhodla navázat účastí vozu Škoda Sport v legendárním vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans. Jeho již 18. ročníku, pořádaného o víkendu 24. – 25. června 1950 na 13,65 km dlouhém okruhu de la Sarthe, se zúčastnila tovární posádka Václav Bobek a Jaroslav Netušil. Závod odstartoval v sobotu ve čtyři hodiny odpoledne pro Le Mans tradičním způsobem: vozy stály na jedné straně dráhy, jezdci na protilehlé. Na pokyn startéra se rozeběhli ke strojům, naskočili do nich, nastartovali a vyjeli na trať,“ dodávají s tím, že po 13 hodinách posádku ze závodu vyřadila drobná závada (prasklá pojistka ojničního čepu).
Čtěte další články na téma Škoda Auto
Foto a zdroj: Škoda Auto