21. července 2020 –– technika –– Ondřej Krynek
V pořadí již sedmý vůz navrhlo a vyrobilo 31 žáků ze Středního odborného učiliště Škoda Auto. Novinka dostala název Škoda Slavia a vychází z produkčního modelu Škoda Scala. Žáci se inspirovali prototypem Škoda 1100 OHC a vytvořili dynamický, otevřený a emocionální spider určený jen pro řidiče a spolujezdce.
„Aby hatchback Scala po vzoru modelu ŠKODA 1100 OHC proměnili v otevřený spider Slavia, museli žáci karoserii výrazně pozměnit, některé části nově zkonstruovali a mnohé stávající prvky dále upravili. Zesílili konstrukci podlahy, odstranili střechu, zavařili zadní dveře a z kompaktního hatchbacku s velkorysou nabídkou prostoru pro pět osob tak vytvořili nekompromisní dvoudveřový, dvoumístný vůz. Pro optimalizaci obtékání vzduchu nad zadní částí vozu navrhli speciální kryt, který je za každým sedadlem kapkovitě vyklenutý, jak je pro vozy s karoserií spider typické, a který plynule přechází do nově vyvinutého víka zavazadlového prostoru s integrovaným spoilerem. Velkou pozornost věnovali studenti hladkému přechodu mezi A sloupkem a dveřmi. Mimořádně sportovní vzhled dodávají vozu dvacetipalcová kola z lehké slitiny, která byla převzata z modelu Škoda Kodiaq RS. Brzdy a náboje kol pochází z vozu Octavia RS. Pod přepracovanou podlahou najdeme upravené výfukové potrubí,“ uvádí zástupci automobilky k exteriéru vozu.
„Sportovní akcenty v interiéru vytvářejí čtyřbodové bezpečnostní pásy a speciální závodní sedadla značky Sparco, jejichž sedáky a opěradla jsou potažené černou perforovanou kůží. Bočnice sedadel jsou potažené černou karbonovou kůží s bílými kontrastními švy. Výrazné švy vytvářejí akcenty také na dalších dílech v interiéru z černé kůže, například na středové loketní opěrce, manžetě řadicí páky, na madle páky ruční brzdy nebo na dělicí stěně za sedadly. Tuto kombinaci nalezneme i na dolních dvou třetinách věnce volantu. Horní třetina volantu je stejně jako hlavice řadicí páky potažená bílou kůží. Pozornost upoutá zejména kožená dělicí stěna v černé barvě za sedadly, ve které jsou zabudovány dva basové reproduktory, které drží dva vyšití lvi. Subwoofer má výkon 2 250 W, ostatní reproduktory pak 320 W. Do zavazadlového prostoru vozu Slavia se vejdou dva elektrické skútry značky Škoda. Tyto sklápěcí elektrické skútry jsou perfektním a ekologickým řešením pro takzvaný poslední kilometr do cíle cesty,“ dodávají k interiéru.
Už posedmé je žákovský vůz vrcholným dílem každého ročníku učiliště. Letos se na něm podílelo 26 žáků a 5 žákyň. Vůz je plně funkční, poháněný benzinovým motorem s výkonem 150 koní, který je taktéž převzatý z modelu Scala. Komfortu řízení nechybí funkční infotainment, asistenční systémy či virtuální kokpit. Model však stejně jako předchozí studentské kreace do běžné výroby nepůjde, nebo se to alespoň neplánuje. Možná je to škoda, protože o limitovanou verzi za rozumné peníze by možná byl zájem.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Škoda představila kompaktní model Scala se zcela novým designovým jazykem
Čtěte další články na téma auto a Škoda Auto
Foto a zdroj: Škoda Auto