8. září 2020 –– technika –– Ondřej Krynek
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto si připomíná výročí 50 let od premiéry sportovního kupé s označením Škoda 110 R. Elegantní dvoudveřové kupé bylo vyráběno deset let od roku 1970 do roku 1980. Vývoje trval čtyři roky a první prototyp vznikl po dvou letech.
„Škoda 110 R byl kompaktní sportovní automobil dlouhý 4155 mm, široký 1620 mm a s výškou 1340 mm o 40 mm nižší než základní sedan. Rozvor náprav činil 2400 mm. Řadový čtyřválec 1107 cm3 s kompresním poměrem 9,5:1, dvojitým karburátorem a výkonem 52 k (38 kW) při 4650 ot./min podle normy DIN dopřál posádce kupé o pohotovostní hmotnosti jen 880 kg zážitky z dynamické jízdy. Blok motoru stejně jako skříň čtyřstupňové přímo řazené převodovky umístěné před zadní nápravou byly vyráběny technologií tlakového lití hliníku podle původního českého patentu. Na kolech s radiálními pneumatikami 165 SR 14 uhánělo Erko 145 km/h, z klidu na 100 km/h zrychlilo za 19 s a efektivně je zpomalily dvouokruhové brzdy, vpředu kotoučové v licenci anglické firmy Dunlop, vzadu bubnové,“ uvádí zástupci automobilky.
„Působivému interiéru dominovala u prvních vozů palubní deska s povrchem imitujícím dřevo, záhy však byla nahrazena matově černým provedením. Byla vybavena pěti kruhovými přístroji: otáčkoměrem s červenou zónou od 5750 ot./min, rychloměrem, manometrem mazání motoru vybaveného chladičem oleje, dále teploměrem chladicí kapaliny a palivoměrem. Volant se dvěma kovovými odvrtanými rameny měl střed změkčen pryžovým segmentem. Bohatá základní výbava zahrnovala také anatomicky tvarovaná přední sedadla, jejichž odklopení usnadnilo přístup k dvojici skromnějších zadních míst,“ dodávají s tím, že celkem bylo vyrobeno 57 085 kusů.
Čtěte další články na téma výročí
Foto a zdroj: Škoda Auto