18. října 2020 –– technika –– Jakub Sochor
Francouzská automobilka Renault představila koncepční studii Megane eVision Concept, elektrický kompaktní vůz, jehož karoserie typologicky osciluje mezi kategoriemi hatchback a SUV. Vozidlo je koncepčním předobrazem sériového modelu Megane, který bude uveden během příštího roku. Dle tvrzení výrobce by měl produkční vůz z 95% reflektovat tvarová řešení studie, jež zároveň naznačuje podobu budoucího designérského směru Renaultu.
Vozy kategorie SUV představují současný trend, jemuž se podřizují jiné automobilové třídy. Kromě kategorií, které vlivem nástupu SUV mizí (velkoprostorová vozidla, známá pod zkratkou MPV, či tradiční sedany), dochází k transformaci kompaktních hatchbacků. Tyto sice stále tvoří klíčový model většiny velkých automobilek, v případě francouzké produkce jsou však přetvářeny do podoby, která inklinuje k terénně vyhlížejícím automobilům. Jde o novou generaci Citroënu C4, jehož podoba odpovídá spíše než hatchbacku kompaktním crossoverům (křížencům několika kategorií, s vyšší světlou výškou karoserie). Podobnou cestou se vydali designéři předobrazu nového Meganu, který je syntézou vyšší světlé výšky a terénních proporcí (atributy SUV), přičemž svými rozměry (4,210 mm na délku, 1,800 mm na šířku a 1,505 mm na výšku) stále odpovídá kategorii kompaktních automobilů.
Design automobilu rozvíjí některé prvky koncepční kreace Morphoz, jež byla uvedena v rámci letošní automobilové výstavy v Ženevě. V tvarovém spektru nového designérského směru, který bude postupně aplikován na karoserie všech modelových řad značky, je novátorským řešením především absence tradiční masky chladiče – v centrované poloze mezi reflektory -, jíž nahradila subtilní světelná linka a diodovým páskem rámované logo výrobce. Obdobným způsobem je řešeno uskupení komponent zádě, jejíž koncová světla dosedají na společný pás osvětlení. Modelace vnějších karosářských panelů odpovídá soudobému úzu, který je v sériové výrobě Renaultu pěstován již osm let – hmota karoserie je pojata jako soustava měkce klenutých ploch, jen sporadicky členěných ostrými úhly sekundárních prvků exteriéru (dekorační a ochranné lišty, konkávní prohlubeň prahů apod.).
S novým Citroënem C4, který bude patřit k hlavním konkurentům nového Meganu, má kreace Megane eVision společný také důraz na osobitou stylistickou reminiscenci. Zatímco tvůrci Citroënu užili při navrhování modelu C4 odkaz na klasický hatchback GS (zešikmení boků zádě a úhel koncových lamp), Renault cituje návrh grafického zpracování svého loga z roku 1972, pod nímž je podepsán výtvarník Victor Vasarely – odkaz lze vypozorovat na stylizaci písmena E na konci označení Megane (prvky se shodují žebrováním a imitací trojrozměrné plochy).
Jak bylo řečeno úvodem, sériový model bude představen během příštího roku. Stane-li se nástupcem aktuálního hatchbacku Megane, půjde o zásadní proměnu osvědčené modelové řady, která byla dosud založena na konvenčních automobilových karoseriích (hatchback, sedan, kombi). Změna modelové orientace svědčí o intenzitě trendu kompaktních crossoverů, v důsledku čehož jsou výrobci nuceni upouštět od osvědčených karosářských forem. V případě automobilky Renault bude proto ukončena výroba i tak významných modelů, jako jsou řady Scenic a Espace, průkopnické automobily svých kategorií – kompaktního a velkého MPV.
Čtěte další články na téma Renault
Foto: Renault