6. dubna 2021 –– technika –– Ondřej Krynek
V roce 1921 se zrodila legenda. Bugatti Type 13 zvané Brescia vytvořilo nový trend motoristickému sportu. Otevřený sporťák, na tu dobu nevídaný, ukončil éru velkých a těžkých závodních automobilů. Francouzská automobilka postavila vůz s lehkou karoserií, se skvělým podvozkem a výkonným motorem. Model předstihl svou dobu.
Bugatti Type 13 neboli Brescia byl dvoumístný otevřený sportovní vůz, který vážil pouhých 490 kilogramů. Ettore Bugatti vědětl, že váha je velkým nepřítelem závodních vozů, proto začal optimalizovat model Type 10. V roce 1910 však začaly práce na Type 13, který byl vyráběn až do roku 1921. Type 13 Brescia byla totiž další úroveň. První model se objevil jako prototyp v roce 1914. V roce 1921 se vůz stal na Grand Prix neporazitelným díky mnoha faktorům.
Poháněný byl vodou chlazeným čtyřválcovým motorem o objemu necelých 1,5 litru a výkonem 40 a později dokonce 50 koní. Sporťák dosahoval nejvyšší rychlosti okolo 150 kilometrů za hodinu, čehož v té době dosahovaly jen výrazně těžší a výkonnější vozy. Jejich nevýhodou však byla váha. Díky vítězným závodům byl vůz velmi žádán a vyrobeno se jej v různých konfiguracích několik set kusů.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Bugatti Baby II je zmenšená verze legendárního závodního vozu z roku 1924
Čtěte další články na téma Bugatti
Foto a zdroj: Bugatti