2. srpna 2021 –– technika –– Ondřej Krynek
U příležitosti výročí 120 let Škoda Motorsport připomíná mladoboleslavská automobilka monopost Škoda F3 typ 992 z roku 1964. Ve své době šlo o špičkový stroj pro dosahování těch nejlepších výsledků v kategorii F3. Monopost s oslnivým designem závodil i na mezinárodních závodech.
„Mezinárodní automobilové a zejména formulové závodění v socialistickém Československu na dlouhou dobu skončilo s poslední Velkou cenou Československa v září roku 1949. Paradoxně se tehdy na Masarykově okruhu utkaly ty nejzářivější hvězdy světa Velkých cen, z nichž většina stála o rok později u zrodu šampionátu formule 1. Nebyly peníze, chyběl materiál, a hlavně politická vůle. Přesto v primitivních podmínkách vznikaly pod rukama několika nadšenců jednomístné závodní stroje, které se jejich tvůrci snažili přizpůsobit předpisům mezinárodních formulí,“ uvádí zástupci automobilky k vozu o váze 420 kilogramů, jenž měl litrový motor o výkonu 90 koní a maximální rychlost 210 kilometrů za hodinu.
„Projekt nového monopostu ŠKODA dostal v Mladé Boleslavi označení Š 992, které prozrazovalo příbuznost s typem Š 990, tedy tehdy zbrusu novým moderním vozem ŠKODA 1000 MB, připraveným do výroby na jaro 1964. První monopost Š 992 byl dokončen ale už v únoru 1964. Měl prostorový rám z ocelových trubek a nezávislé zavěšení všech čtyř kol, vpředu na lichoběžníkových polonápravách, vzadu na pětiprvkových závěsech. Bezesporu progresivním řešením i v mezinárodním měřítku bylo umístění vinutých pružin a tlumičů obou náprav ke středu podélné osy karoserie do jejích útrob, což mělo blahodárný vliv i na aerodynamiku monopostu,“ dodávají s tím, že vozy najdete ve sbírkách Národního technického muzea a Škoda Muzea.
Čtěte další články na téma auto a sport
Foto a zdroj: Škoda Auto