27. srpna 2021 –– technika –– Ondřej Krynek

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto si u příležitosti výročí 120 let divize Škoda Motorsport připomíná své vozy Škoda 180 RS a 200 RS, které byly první nositelem označení RS neboli Rallye Sport. Poprvé závodil v roce 1974 a vyvinul nečekaně vysokou rychlost.

„Jádrem nového soutěžního kupé se stal skelet typu Š 110 R s již osvědčenou sníženou střechou a sníženými boky těsně nad podlahou. Přímo do tohoto základu byl integrován bezpečnostní ocelový rám, který jednak vyztužil samotnou kostru a zásadně zvýšil torzní tuhost, ale především měl chránit posádku před případným nárazem. Příď byla modifikována tak, aby do ní bylo možné instalovat náporový chladič s výdechy vzduchu v přední kapotě, a kromě jiného zde našel své místo i přední spoiler, kterému doboví konstruktéři poněkud vědecky přezdívali rušič vztlaku,“ uvádí zástupci automobilky.

„Střecha byla vylisována z plechu z hliníkové slitiny a ke karoserii přichycena nýtováním, stejný materiál byl použit také pro přední kapotu. Pro víko motorového prostoru posloužil sklolaminát, který dovolil i vymodelování větrání motoru a typického křídla s odtrhovou hranou v zadních partiích kupé. Pohled na nízký a divoce vyhlížející automobil poutalo i rozměrné rozšíření blatníků, do kterých se musely vejít široké soutěžní pneumatiky na dělených ráfcích z hořčíkové slitiny o rozměru 7-8“ × 13“ vpředu a 7-10“ x 13“ vzadu. Vpředu konstruktéři použili nápravu vycházející z modelu Škoda 120 S, v zájmu rozšíření rozchodu však měla prodloužená a zesílená ramena a odpovídajícím způsobem upravené řízení. Zadní kola byla zavěšená na trojúhelníkových ramenech, přičemž konstrukce uchycení umožňovala seřizování sbíhavosti a příklonu kol,“ dodávají s tím, že vůz byl schopný vyvinout rychlost až 240 kilometrů za hodinu.

Čtěte související článek na DesignMag.cz

Slavná závodní Škoda 130 RS slaví 40. narozeniny

Slavná závodní Škoda 130 RS slaví 40. narozeniny

Čtěte další články na téma Škoda Auto

Foto a zdroj: Škoda Auto