3. května 2022 –– události –– Ondřej Krynek
V polovině března byla v Retromuseu Cheb zahájena výstava Jihotvar Hrdějovice a keramika 60. let, která připomíná tvorbu výrobního družstva produkující ve své době značně oceňované a uznávané objekty. Až do začátku září se v expozici můžeme setkat s produkty rozmanitých tvarů a dekorů od takzvaného bruselského stylu až po režnou keramiku.
„Začátky keramické výroby v Hrdějovicích spadají do roku 1899, kdy na kraji obce vznikla malá hrnčířská dílna. Dostatek vhodných hlín v okolí umožnil rozvoj zdejší produkce pod hlavičkou rodinného podniku Josefa Štěpánka. Vyrábělo se tu hrnčířské zboží denní potřeby a později také odolné varné nádobí značky Blesk z kameninové hmoty pálené na vysoké teploty. Speciální směs několika hlín měli dokonce chráněnou patentem a její zpracování bylo základem věhlasu závodu, který nacházel odbyt i v cizině. Vyráběly se zde však i ozdobné předměty, vázy a čajové servisy ve stylu art deco nebo s lidovými vzory. Do rodinné firmy byli zapojeni jak oba synové zakladatele závodu, tak jeho pět dcer,“ uvádí kurátorka výstavy Eva Ballová.
„Po válce se situace nevyvíjela dobře. Bratři Štěpánkové nejdříve vstoupili do družstva keramiků v Bechyni a rodinný podnik nakonec skončil jako součást výrobního družstva Jihotvar. V roce 1959 byl přijat Antonín Škoda a brzy na to se vrátil také Karel Příhoda, který se v Jihotvaru po válce vyučil. Oba dostali příslušné kompetence k tomu, aby změnili zastaralý sortiment, a v Hrdějovicích se nově vyrábělo v souladu s požadavky doby. Antonín Škoda byl keramikem s výjimečným citem pro materiál, obrovskou fantazií a pracovitostí. Jeho souputník Karel Příhoda se též podílel na vývoji nových návrhů, ale protože byl prakticky zaměřený, brzy se stal vedoucím celého závodu. Své návrhy se snažili co nejdříve uvést do výroby. Měli v tom i podporu zaměstnanců, a jejich vize se tak začaly rychle naplňovat. V duchu tehdy nového bruselského stylu navrhl Antonín Škoda štíhlé vázy, mísy a servis ve svěží pastelové barevnosti s proškrabovaným vzorem pod glazurou. Tyto předměty měly obchodní úspěch a mladým výtvarníkům se dostalo podpory vedení družstva. Začali s realizací své představy moderních kameninových předmětů, režných s jemným zdobením, odkazujících k tradiční lidové tvorbě. Vznikaly celé série s jedinečnými tvary a zdobením, ale také vynikající užitnou hodnotou, využívající zdejší mimořádný kameninový střep,“ dodává.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Zemřel uznávaný designér porcelánu Milan Chlíbec
Čtěte další články na téma výstava a keramika
Foto a zdroj: Retromuseum Cheb