29. června 2024 –– události –– Ondřej Krynek
Inga Sempé je renomovaná francouzská designérka, která navrhla řadu produktů od postelí po zrcadla či jiné drobné objekty pro velké světové značky. Její aktuálně konaná výstava The Imperfect Home ukazuje však trochu jinou stránku designu. V milánské galerii Triennale Milano vytvořila do poloviny září interiér domu či bytu, který je sice vybaven některými jejími předměty, ale je jinak nedokonalý. Není v něm uklizeno a některé předměty jsou zcela obyčejné.
„Koncept výstavy vznikl z touhy pokračovat v experimentování s návštěvnicky interaktivními výstavními formáty. Po tělocvičně s nářadím pro kancelář a domácnost, kterou jsme navrhli společně s Riccardem Blumerem pro samostatnou výstavu Alberta Medy, jsme chtěli s výstavou Sempé prozkoumat domácí krajinu v její nejryzejší upřímnosti,“ říká kurátor výstavy Marco Sammicheli.
„Jsem unavená z toho, že všude kolem nás vidím touhu po dokonalosti. Například čistota na mě nepůsobí. Nechci potkávat dokonalé lidi ani věci. V časopisech je dokonalost zobrazována jako cíl, o který je třeba usilovat, s obrovskými, prázdnými domy a bez každodenních nedokonalostí; totéž platí pro ženy, které mají dokonalou pleť, vynikající nádobí a dokonalé děti. Obrovská nuda. Obecná lež,“ říká designérka Inga Sempé.
Výstava má tak dvě roviny. Jednou je ta šokující, kdy v galerii zaměřené na ikonický design a umění najdeme něco zcela obyčejného, něco jako kdysi šokovaly ready made objekty. Pro fanoušky designu to může být znechucující nebo naopak objevné v případech, kdy nějaký design nadčasově funguje již desítky let a dokonce se dostane i do galerie. Druhou rovinou je použitelnost interiéru, tedy kontrast mezi fotografiemi uklizených domovů versus jejich stav při běžném používání. Výstava je tak spíše o ponoukání k zamyšlení než samostatná výstava ukázky designu jednoho z mnoha světových designérů.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Do Lázní v Liberci doputovala malá výstava současného designu Designblok Cosmos
Čtěte další články na téma bydlení a výstava
Foto: Gianluca Di Ioia
Zdroj: Triennale Milano