3. srpna 2024 –– události –– Ondřej Krynek

V newyorském Metropolitan Museum of Art neboli MET probíhá výstava The Real Thing, která se zaměřuje na produktovou fotografii. Ukazuje design obyčejných věcí neobyčejnou formou. Prezentovány jsou klobouky, žárovky bonbóny, mýdlo, hrobky, keramika nebo kostky cukru. Fotografické ztvárnění je však natolik originální, že obyčejný design posunují mnohem výš.

„Fotografie na této výstavě nezobrazují vzácné nebo zvláštní věci. Jsou na nich zubní pasty, náhrobní kameny a klobouky. Ale tyto známé atributy každodenního života budou někdy k nepoznání – natolik pozměněné fotoaparátem, že vytvoří něco zcela nového. Představené fotografie lákají spotřebitele stále experimentálnějšími přístupy k žánru zátiší a mění předměty denní potřeby v žádané zboží. Fotoaparát je abstrahuje od jejich funkčního využití a někdy je deformuje prostřednictvím závratných perspektiv a modulací měřítka,“ uvádí kurátoři výstavy.

„Výstava, která pokrývá první století fotografické reklamy, ukáže, jak komerční kameramanství přispělo k vizuálnímu jazyku modernismu, a naznačí nové souvislosti mezi propagačními strategiemi vernakulárních studií a taktikami meziválečné avantgardy. Firemní zakázky slavných inovátorů, včetně Paula Outerbridge, Augusta Sandera a Pieta Zwarta, se objeví vedle obskurních katalogů a obchodních publikací, které spojuje společný cíl: vytrhnout obyčejné věci z kontextu a prodat je zpět za plnou cenu,“ dodávají.

Výstava přesvědčivými výsledky ukazuje nutnost reklamní fotografie či fotografie jako celku. Nejstarší exponát se datuje do roku 1844, ale najdeme tu i mnoho dalších z konce 19. století a především z 20. století. Nejlepší jsou umělecká ztvárnění kostek cukru pro Stehli Silks, obyčejných žárovek pro Osram, boty pro A.S.Beck, nebo paruka pro Wig. Na výstavě je pak pěkné vidět, že nejde jen o dobrý design, ale také umění jej prodat.

Čtěte další články na téma výstavafotografie

Foto a zdroj: The Metropolitan Museum of Art