29. ledna 2010 –– události –– Martina Veverková
V Hamburku je 28. února k vidění výstava s názvem Fenomén Ikea. Zahrnuje celkem 250 exponátů rozdělených do stejnojmenné sekce Fenomén Ikea a Non Ikea. Ikeu reprezentují hlavně kousky staré několik desetiletí a tak zde vkročíme zpět až do 50. a 60. let, na které je výstava zaměřena a proplujeme jí časově až do současnosti.
Zárodek fenoménu Ikea se datuje do roku 1943, kdy byla nová značka založena Ingvarem Kampradem pod heslem „Krásný a praktický produkt pro každého“. Výstava Fenomén Ikea klade otázky jako: Nabízí Ikea dobrý design? Kde Ikea bere své nápady? Je Ikea typicky švédská? Může být místo k bydlení zorganizováno? Pokud žijeme v dobrém prostředí, znamená to, že žijeme dobrý život? Je zde taková věc jako kolektivní Ikea zážitek? a mnohé další.
V sekci věnované pouze vlastnímu designu značky Ikea najdeme kromě zajímavých již zmiňovaných kousků z 50. a 60. let i klasiky ze 70. a 80. let i velký počet věcí z experimentální a individualistické kolekce PS. Značka Ikea ji poprvé prezentovala v roce 1995 v Miláně jako design stojící vůči drahým a luxusním produktům.To vše je doplněno a kontrastuje s klasickými objekty od známých jmen jako Michal Thonet, Verner Panton, Poul Henningsen, přes zřejmou odlišnost na první pohled blízký Designu Ikea. Takové srovnání pomáhá odhalit inspiraci, která zakládá pozdější produkci značky.
Non Ikea je sekcí, která prezentuje 25 uměleckých a designových objektů. Ty využívají koncept, materiály a produkty Ikei a vytvářejí z nich něco úplně nového. Přidávají jim jinou funkci, jsou provokativní. Zajímavostí v této sekci je i nástěnná plastika od dvojice designérek Yvonne Bayer a Sabina Keric říkajících si Urban Camouflage. Z produktů značky si vybrali 100 kusů, ze kterých přímo na výstavě složili trochu netradiční tapetu.
Výstavu je možné navštívit v MKG Hamburg v průběhu celého týdne. Je otevřena denně od úterý do neděle mezi 11 a 18 hodinou, ve středu a čtvrtek jsou otvírací hodiny prodlouženy až do 21 hodin. Vstupné činí 8 euro, snížené 5 euro. Děti a mladí lidé do 18 let mají vstup zdarma.
Foto a zdroj: MKG Hamburg a Fenomen Ikea