18. dubna 2011 –– události –– Petra Kursová
Žijící legenda českého sklářství František Vízner je svými mistrovskými skleněnými díly zastoupen ve sbírkách prestižních muzeích jako Metropolitní muzeum v New Yorku, Victoria & Albert Museum v Londýně, Muzeum dekorativních umění v Paříži a také Pinakotéka moderního umění v Mnichově. Právě teď můžete vidět 75 jeho objektů v Nové síni v Praze.
František Vízner patří mezi největší české skláře. Studoval na významných sklářských školách v Novém Boru a Železném Brodě a svá studia zakončil na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v ateliéru skla a glyptiky. Svoji kariéru po studiích zahájil jako umělecký návrhář ve firmě Sklo Union v Teplicích a jako vedoucí výtvarník ve sklárně v Škrdlovicích. Sklářský průmysl opustil v roce 1975, aby se vydal na cestu nezávislého umělce.
Skleněné objekty Františka Víznera od roku 1962 do dneška můžete až do 30. dubna vidět v pražské galerii Nová síň na výstavě nazvané Ateliér. Jde o úžasnou expozici, která obsahuje jeho tradiční mísy a vázy, které proměnil v minimalistické estetické kreace. Je velmi těžké odpoutat svůj pohled od dokonalých tvarů a sytých barev skla, které vynikají díky funkcionalistickému prostoru Nové síně.
Tvůrčí proces umělce je ve zkratce znázorněn na velkoplošných fotografiích ve výstavní síni. Lze říct, že se jedná o těžkou a časově náročnou práci, kdy celé hodiny autor z kusu skla ručně brousí výsledný předmět. Víznerova schopnost spočívá v dokonalém ovládnutí vlastností barevného skla. Umění a dokonalé zpracování souvisí s umělcovou tvůrčí souhrou s materiálem. Divák vnímá harmonii a čistotu tvarů váz i mís, které jsou základem autorovy tvorby. Krása těchto předmětů je způsobena rovnými liniemi, geometrickými tvary a harmonií v proporcích jednotlivých děl, dokonalou volbou barvy skla a jeho vybroušením.
Na jednom z citátů, které jsou napsány na zdi výstavní síně, autor sděluje, že je ryba a má rád vodu a mokré ruce. Jeho výrobky to potvrzují. Slavná mísa se špičkou v různých barevných obměnách připomíná kapku deště dopadající do louže. Některé barevné variace ještě tento dojem umocňují.
Foto a zdroj: František Vízner a Nová síň