28. května 2011 –– události –– Markéta Kosinová
Mladý obal 2011 zná své vítěze. Na slavnostním vyhlášení šestnáctého ročníku této soutěže byli oznámeni vítězové obou kategorií. Výstava nejlepší 60 prací se koná od 2. do 20. června v galerii Czech Design a poté se přesune do Slovenského centra dizajnu v Satelitu, kde setrvá od 29. června do poloviny července.
Letošní ročník soutěže Mladý obal 2011 se svými téměř sedmi stovkami účastníky opět prolomil předchozí ročníky. Přilákal soutěžící nejen z České Republiky, ale také z dalších 46 zemí po celém světě. Soutěžilo se zde ve dvou kategoriích, a to Produktový obal s tématem Obal na národní produkt, kde bylo rozdělení pro účastníky středních škol a škol vysokých, kteří soupeřili i s designéry do třiceti let. Druhá kategorie Jiný pohled se věnovala spíše grafickému designu s tématem Kniha jako obal na slova. V obou kategoriích se jako každý rok objevovala zajímavá, neobvyklá řešení a za každým z nich je vidět velký kus práce.
V kategorii Produktový obal se mezi studenty vysokých škol a mladými designéry do 30 let umístila na prvním místě Diana Winklerová, čímž prolomila čtyřletou nadvládu cizích zemí ve vedení. V jejích obalech na světoznámé české sklo Vlajkobal-českobal se ji podařilo vystihnout národní charakter s hravostí a elegancí. Dokonale zkonstruovaná sada obalů je plně funkční a především chrání skleničky před rozbitím. Obal znázorňuje proporce vlajky České republiky jak ve svém tvarosloví, tak i v barevném provedení. Výsledek tedy tvoří jednotný celek. Diana je absolventkou VŠUP Ateliéru veškerého sochařství, nyní se věnuje vlastní výtvarné tvorbě. „Inspirace někdy přichází z míst, odkud by to člověk nečekal, tak se snažím mít nastražené smysly,“ popsala původ svých nápadů Winklerová.
Druhé místo obsadila studentka Ľubica Kulomberová z VŠUP se svým Obalem na topánky firmy Botas. Její jednoduché řešení na populární české boty zdobí minimalistická grafika. Designérka počítala s momentem překvapení při otvírání krabice a proto se i uvnitř nachází čistá grafická práce. Barevnost jejího obalu kontrastuje s barvou šedého kartonu. Na třetím místě skončila novozélandská studentka Melissa Dangerfield s obalem na Medové bonbony. Bonbóny Manuka navozují tradiční atmosféru jedinečné pochoutky z Nového Zélandu. Zvláštní cenu poroty a to Cenu Slovenského centra dizajnu dostal Martin Sombathy za svůj Obal na bryndzu. Ve svém zdařilém obalu na tradiční slovenský sýr počítal s neforemností sýra, kterého použil ve svůj prospěch.
V kategorii Produktový obal byli oceňováni také studenti středních a vyšších odborných škol, kteří soupeřili o místa mezi sebou. První místo s Kufříkem na Merkur vyhrál student třetího ročníku na SUPŠ v Uherském Hradišti Tomáš Chludil. Jeho funkční obal na stavebnicový kufřík dobře koresponduje se svým obsahem. Na obalu se vyjímá jeho hravé grafické řešení s výraznými barvami této české stavebnice. Kufřík potěší totiž nejen děti, ale možná i více jejich hravé tatínky. Na druhém místě skončila Taška na houby aneb houbaření – český národní sport, kterou vytvořil Lukáš Kocián. Jednoduchá perforace na tašce slouží nejen jako výrazný grafický prvek, ale také umožní potravinám v tašce dýchat. Třetí místo s Obalem na vysočinu obsadil Michael Rosa, který svým obalem povyšuje tento český masný výrobek na exkluzivní lahůdku.
Kategorie Jiný pohled s podtitulem Kniha jako obal na slova mohl být obsazován od studentů střeních škol až po designéry do třiceti let. V této kategorii se stala vítězkou Nikola Kalinová s její obalem na knihu pod názvem Skrytá psaní. Originálním řešením knihy s tajnými či skrytými zprávami uchvátila porotu. Druhé místo pokořil Ondřej Horáček se svou Zenrin Kushu – kniha s držadlem a na třetím místě skončila Radka Bartošová s knihou Starcův strom.
Po vyhlášení vítězů se v galerii NoD konala doprovodná akce pod názvem Blue Party, kde byla odhalena jednodenní výstava prací všech šedesáti účastníků vybraných do katalogu. Dále se zde losovala tombola se zajímavými cenami a jelikož byla akce pojatá do modré barvy, podávali se i modré drinky. Pořadatelé uspořádali zajímavou akci plnou hudby a designu. Do příštích ročníku můžeme jen popřát soutěži Mladý obal stále více účastníků jak z tuzemských zemí tak i ze zahraničí. Mediálním partnerem soutěže je i server DesignMagazin.cz.
Čtěte všechny články na téma Mladý obal
Foto: Mladý obal a Ondřej Lalák
Zdroj: Mladý obal