1. listopadu 2008 –– události –– Eva Rajlichová
Vkusný a moderní prostor pro instalace moderního umění, ale také místo pro setkávání lidí, kteří se o ně zajímají, se samotnými výtvarníky, designéry a architekty. Tak vypadají představy zakladatelů centra současného umění DOX. Zda má tento projekt šanci je naplnit, ukáže až čas. S jistotou se dá říci, že podobné místo v Praze chybělo.
DOX najdete v pražských Holešovicích. Stojí na místě dvou bývalých továren zaměřených na kovovýrobu. „Nastavili a rozšířili jsme ty stávající budovy, využili jsme kvalitní prvky původní architektury budov – vznikl tedy jakýsi labyrint. Není určeno, co je nová a co stará architektura, je to jedna kompaktní věc,“ říká architekt Ivan Kroupa.
Jednoznačnou výhodou DOXu je tedy jeho členitost, najdete zde osm samostatných výstavních prostor. Zmíněná výhoda ovšem může trochu komplikovat život návštěvníkům, někdy se v zářivě bílém prostoru složitěji orientují. Piktogramy a směrovky jsou velmi decentní, návštěvníka neruší, ale také je snadno přehlédne.
Zajímavé je i sepětí objektu s okolím – tedy pražskými Holešovicemi. Kouzlu této kdysi industriální chlouby Prahy, která se dnes mění den ode dne na mediální čtvrt a také luxusní bytový park, podlehl do jisté míry i architekt Kroupa. Holešovice považuje za velmi specifickou část Prahy, která byla roky izolovaná od centra. „Je oddělená jednak řekou a jednak nádražím, takže má hodně specifickou atmosféru. Měli jsme takovou ambici, že DOX nebude ukazovat jen umění, ale také zprostředkovávat i atmosféru Holešovic,“ vysvětluje Kroupa.
Předpremiérově se ukázal DOX už během přehlídky Designblok, právě tady vystavovali svou tvorbu mladí čeští návrháři a odehrávalo se tu množství módních přehlídek. Kdo nelenil a vyšplhal se až do věže, měl možnost pokochat se třeba sochou Glass Music letošního hlavního hosta Designbloku Alfreda Häberliho. DOX je koncipován co do prostoru velkoryse. Zatím se zde mohl rozmáchnout například výtvarník Matej Krén se svou obří vlnou z knih, která měří 23 metrů na délku a devět na výšku. Celkově na ni použil kolem 60 tisíc knih.
Velkorysá byla i investice do této galerie, vyžádala si 200 milionů korun. Roční náklady na provoz odhadují provozovatelé na 30 milionů, z toho polovinu chtějí získat z grantů a od sponzorů, polovinu pak hradit vlastními náklady – z prodeje vstupenek a pronájmů. Podle uměleckého ředitele DOXu Jaroslava Anděla při koncipování dramaturgie výstav bude klíčová i spolupráce se zahraničními partnery. „Máme už navázanou spolupráci se Scotish Gallery of Modern Art v Edinburghu, kde jsme se podíleli na výstavě Douglase Gorgona. Tu bychom rádi přivezli do Prahy už příští rok – je to celé v jednání,“ dodává Anděl.
Foto: DOX a Eva Rajlichová