29. března 2014 –– události –– Dominik Uhlíř
Kurátorem současné výstavy v londýnském Design Museum je světoznámá designérská dvojice Edward Barber a Jay Osgerby. Žádnou retrospektivu ale nečekejte. Jak už samotný název napovídá, namísto prezentace hotových produktů se designéři rozhodli zaměřit na proces jejich vzniku.
Návštěvníci muzea tak mohou zkoumat a obdivovat nevšední krásu 24 polotovarů, od kovové mince přes kriketovou pálku až po MacBook Pro. Výstava objasňuje způsoby výroby převážně každodenních věcí a znázorňuje změny jejich vzhledu po dobu tvorby. „Pro nás je velmi důležité vědět, jak se naše věci budou vyrábět, trávíme spoustu času v továrnách, je to velmi důležitá část návrhu,“ vysvětlila londýnská dvojice.
Expozice prezentuje nejenom různé fáze dokončení předmětů, ale i různé techniky výroby. „Snažili jsme se pokrýt co nejširší škálu výrobních procesů a materiálů,“ řekl Edward Barber k tomu, proč mezi exponáty zařadili i surový diamant, korkový špunt nebo skleněnou kuličku. Autoři vybrali pro tuto výstavu i některé vlastní práce. Díky tomu je možné se dozvědět, jak se tvořila olympijská pochodeň pro Letní olympijské hry v Londýně 2012 nebo židle Tip Ton pro Vitru.
Atraktivitu prohlídky zvyšuje i ne zcela jednoduchá rozpoznatelnost některých děl. Zatímco ladné křivky zadního dílu židle Thonet identifikuje téměř každý, u výlisku vodovodního kohoutku si většina návštěvníků zřejmě pomůže přečtením informační brožury, či shlédnutím doprovodného videa. „Jsme opravdu ohromeni grafickou kvalitou některých materiálů, což je prvek, kterému věnujeme hodně pozornosti při naší práci,“ poznamenal k výběru exponátů Edward Barber.
„Může se stát, že lidé přijdou a řeknou si, co to vystavujeme za veteš. Nám se ale zdá, že je často samotný nedodělek stejně krásný, ne-li více, než finální produkt,“ podotkl Jay Osgerby k výstavě, kterou je možné shlédnout až do 4. května 2014.
Čtěte další články na téma BarberOsgerby a výstava
Foto a zdroj: Design Museum London