26. dubna 2014 –– události –– Lenka Hlaváčová
V roce 1970 byl dánský designér Verner Panton pověřen vytvořit interiér vnitřní krajiny-radikální vizi budoucnosti v designu 20. století. Místo samostatných pokojů s klasickým nábytkem, poskládal domácí prostředí z barevných, čalounických prvků, které odrážejí neformální životní styl. Výstava, kterou můžete navštívit až do 1. června ve Vitra Design Museum, reprodukuje instalaci dánského designéra.
Od roku 1968 do roku 1972 si chemická společnost Bayer pronajala loď, která byla přestavěna do dočasného výstavního prostoru na téma současného bydlení. Veletrh nábytku se konal v Kolíně nad Rýnem a diskusní fóra prezentovala nejnovější vývoj v oblasti interiérového textilu. Záměrem bylo propojit technické možnosti a praktické využití umělých vláken s estetickými a uměleckými aspekty od firmy Bayer. To se povedlo díky spolupráci s předními současnými designéry, kteří sloužili jako spojovací článek mezi výrobcem a konečným spotřebitelem.
Díky dnes již slavným designerům jako Verner Panton, Joe Colombo či Olivier Mourgue jsou výstavy Visiona považovány za vzor pro avantgardní životní koncepce pozdních 60. let a raných 70. let. Nabídli vývojářům platformu pro prezentaci nových, revolučních myšlenek, podporovali veřejnou diskusi a kulturní význam rezidenčního bydlení.
Verner Panton rozbil tradiční chápání prostoru. Zájem o nové materiály a jeho zkušenosti v oblasti textilií a textilních výrobcích tvoří ideální základ pro jeho průkopnické návrhy Visiona 0 a Visiona 2. Vytvořil prostor snů, prostor neobvyklých tvarů a barev, které se táhly přes celý vnitřek lodi. Zatímco Visiona 0 by mohla být popsána jako odklon od tradičních stylů života, Visiona 2 byla zaměřena na otázku života ve světě zítřka.
Navíc Panton navrhl mnoho designových objektů, včetně nábytku, textilu, osvětlení, obkladů stěn a stropů, které byly použity ve velmi nápadité úpravě řady odlišných prostorů. Na hlavní palubě Loreley byl prezentován jeho nejpůsobivější prostor, který lze považovat za vyvrcholení jeho tvůrčí vize. Tento pokoj zničil všechny tradiční představy o architektuře. Podlahy, stěny, stropy a nábytek se zdály být vytvořeny z jednoho odlitku. Okenní prostor dynamického zakřiveného tvaru postrádal jakékoliv spojení s okolním světem. Byly použity hlavně odstíny modré a červené. Díky aplikaci teplých barev a jemných textilií se Panton jednoduše snažil interiérový život lidí přenést na vnější formu.
Nábytek Vernera Pantona zakoupíte na DesignBuy.cz
Čtěte další články na téma výstava a interiér
Foto a zdroj: Verner Panton a Vitra Design Museum