1. května 2014 –– události –– Jitka Prokopičová
Jeden z nejlepších a nejúspěšnějších nizozemských, ale i světových designérů Marcel Wanders představuje svoje celoživotní dílo na výstavě Pinned Up at the Stedelijk. 25 Years of Design v amsterodamském muzeu moderního umění Stedelijk Museum. Expozice s více než 400 objekty nabízí už jen do 15. června 2014 nábytek, bižuterii i experimenty.
Výstava s celým názvem Pinned Up at the Stedelijk. 25 Years of Design představuje stěžejní díla tohoto světoznámého designera, která vytvořil od konce osmdesátých let do současnosti. Více než 400 objektů od nábytku, lamp, jídelních souborů a bižuterie až po velké skulptury, interiéry a prototypy experimentálních prací v malých sériích vyrobené pro speciální projekty. Nemůže samozřejmě chybět ani legendární drhaná židle Knotted Chair, která Wanderse v roce 1996 proslavila a vynesla jej do první ligy světových designérů.
Marcel Wanders absolvoval prestižní uměleckou školu ArtEZ v Arnhemu, kde ho také objevila kurátorka umění a spoluzakladatelka designové společnosti Droog Design Renny Ramakers a spolu se svým společníkem Gijsem Bakkersem, uznávaným holandským designérem, mu dali v Droog Design i příležitost. A právě zde vyrobil Marcel Wanders v roce 1996 židli z drhaných karbonových vláken zpevněných epoxidové pryskyřicí, která nadchla návštěvníky i novináře na milánském veletrhu nábytku a designu a která zaručila Wandersovi slávu. Jeden exemplář má Stedelijk museum i ve své stálé expozici.
Během dalších let projevil Marcel Wanders nejen mimořádnou dávku talentu, originality a invence, ale také obchodního ducha a umění dobře komunikovat. Založil společnosti Mooi a Personal Editions, spolupracuje se slavnými designéry jako jsou Jasper Morrison a Jurgen Bey, ale dává příležitost i mladým talentům jako jsou třeba Bertjan Pot, Maarten Baas, Kiki van Eijk nebo Jaime Hayon, z nichž mnozí se prosadili právě prostřednictvím značky s příznačným názvem Moooi („mooi“ znamená v holandštině krásný). Velmi plodná je i spolupráce s fotografem Erwinem Olafem.
Wanders pracuje pro takové zákazníky jako jsou Cappellini, Flos, Kartell, Baccarat nebo Alessi, ale také například pro KLM nebo Marks&Spencer. Od roku 2000, kdy vytvořil návrh interiéru pro VIP salonek Nizozemského pavilonu na Světovém Expo v Hannoveru, navrhuje také interiéry. Mezi těmi nejznámějšími jsou Mondriaan Hotel v Miami, Villa Moda v Bahrainu nebo interiér hotelu Andaz Amsterdam Prinsengracht Hotel, kterého je Wanders i spolumajitelem.
Na výstavě jsou k vidění ikonické kusy z počátku Wandersovy kariéry jako již zmíněná Knotted Chair (1996), SetUp Shades Lamp (1989) nebo Egg Vase (1997) – keramická váza, jíž dal formu kondom naplněný vejci, ale také úplné novinky, jako třeba ultralehká židle Carbon Baloon Chair (2013) nebo gigantická otáčející se „dvojhlava“ s tulipány místo vlasů symbolizující dva kontinenty – Evropu a Asii, která byla vytvořena pro luxusní bytový komplex v Instanbulu.
„Marcel Wanders má obrovskou sílu jako kreativní a inovativní designér. Má jasnou vizi od samého začátku své kariéry: vytvářet výjimečné a trvale udržitelné prostředí skrze design,“ řekla o Wandersovi kurátorka výstavy Ingeborg de Roode. Jiní kritici si ale kladou otázku, do jaké míry se jeho vize skutečně setkává s praxí a zda rozsah a kvantita jeho produkce není někdy na úkor kvality. Zda dokonce některé jeho projekty nehraničí s kýčem. Vyčítají mu přílišnou komerci, ptají se jaká je souvislost mezi Wandersem umělcem a Wandersem obchodníkem. Je tak žádaný k vůli svému talentu nebo k vůli svému jménu? Sám Wanders ovšem prohlašuje, že dělá design pro klienty a ne pro designéry a teoretiky. Ačkoliv některé jeho práce mohou vzbuzovat diskuse, talent, inovace a snaha experimentovat se rozhodně tomuto umělci upřít nedá.
Marcel Wanders je dnes ve svých padesáti letech světovou hvězdou. Současná výstava je nejen největší přehlídkou jeho díla, která kdy byla uspořádána, ale také zatím největší akcí muzea od svého otevření po rekonstrukci v roce 2012. Výmluvné je i to, že na otevření výstavy Marcela Wanderse byla údajně větší tlačenice než při samotném slavnostní otevření muzea po rekonstrukci.
Čtěte další články na téma výstava a Marcel Wanders
Foto: Jitka Prokopičová a Marcel Wanders
Zdroj: Stedelijk Museum a Marcel Wanders