11. února 2009 –– události –– Lenka Míková
V jižní galerii pařížského Centre Pompidou probíhá retrospektivní výstava Rona Arada s názvem No Discipline, jež mapuje více než čtvrt století jeho kreativní tvorby v oblasti designu a architektury. Sám izraelský designér Ron Arad je nejen autor všech exponátů, ale i celé expozice, kterou je možné shlédnout až do poloviny března.
Kariéra tohoto světoznámého designéra původem z Tel Avivu začala nedlouho poté, co se po studiu na jeruzalémské Academy of Arts and Design přestěhoval v roce 1973 do Londýna, aby zde vystudoval prestižní Architecture Association. Své jméno nejprve proslavil jako designér nábytku skulpturálních tvarů, nicméně v průběhu dalších let se jeho tvorba stočila přes návrhy interiérů zpět k architektuře, kde si získal neméně okázalou reputaci a v současnosti expanduje nejvíc tímto směrem. Především díky své úžasné kreativitě, neutuchající zvědavosti a zájmu o nejnovější technologie se Ron Arad řadí do světové první ligy nehledě na měřítko, v němž zrovna tvoří.
Arad je autorem i samotné expozice výstavy sestavené ze tří tematických částí: speciální a limitované edice, průmyslový design a architektura. Ještě před vstupem do samotné expozice vás okouzlí Lolita, lustr z LED diod navržený pro Swarovski, který promítá zprávy zaslané přes SMS, a na úvodní stěně vás přivítá legendární polička Bookworm.
Vstupní části dominuje replika foyer Opery v Tel Avivu, na zlatém schodišti jsou vystaveny kovové objekty z Aradova raného období, kdy hodně experimentoval s konstrukcí i materiály. Bylo to právě křeslo Rover Chair, jež v roce 1981 Arada proslavilo a stalo se ikonou britského avantgardního designu. Hned opodál zaujmou pozornost veliké, blýskavé objekty oblých tvarů navržené na zakázku či pro limitované edice, podlahu pod nimi zdobí poznámky a náčrtky z Aradových zápisníků. Pozadí jim vytváří průsvitná oblá stěna sestavená z různě velkých tubusů, která jen prostřednictvím siluet a stínů nechává tušit, co se děje z druhé strany.
Zde jsou vystaveny produkty průmyslového designu včetně legendární židle Tom Vac, několik křesel a židlí si můžete sami vyzkoušet, videa v malých obrazovkách dokumentují i celý proces od návrhu až po výrobu. Tato část výstavy evokuje díky prosklené stěně na přilehlé náměstí výkladní skříň – kolemjdoucí si mohou prohlížet vystavené věci, které se dají běžně koupit.
Třetí část expozice věnovaná architektuře se nachází za replikou schodiště, na jeho zadní stěně jsou promítány záběry ze stavby Design Muzea v Holonu v Izraeli, která by měla být dokončena letos na jaře. Bude to první novostavba společnosti Ron Arad Architects založené v roce 2008. Naproti je formou výkresů, animací a krásných modelů prezentováno několik dalších architektonických projektů, například media centrum s nákupní galerií v belgickém Liege, které už se také blíží dokončení.
Před koncem výstavy ještě stojí za povšimnutí vázy vyrobené pomocí stereolitografie – nové technologie používané k trojrozměrnému tisku architektonických modelů.
„Všechny otázky ohledně umění a designu jsou naprosto irelevantní. Nikdy nezařazuji věci do kategorií: jsem prostě to, co dělám. Nepotřebujete povolení, abyste se mohli přesouvat z jedné oblasti do druhé,“ popisuje stoji tvorbu Ron Arad. Jak naznačuje samotný název výstavy, Ron Arad věří, že disciplína je omezení, kterého bychom se měli zbavit, a že design má být chápán jako symbol svobody a emancipace.
Ti, kdo se do Paříže nestihnout vypravit do 16. března, mohou Aradovu retrospektivu navštívit v newyorském MoMA, kam se po skončení přesouvá.
Foto: Ron Arad
Zdroj: Centre Pompidou