6. prosince 2015 –– události –– Ondřej Krynek
Centrum současného umění DOX v Praze nabízí až do 25. ledna 2016 výstavu Skvělý nový svět, která srovnává dystopické vize budoucnosti dle slavných románů jako 1984 od George Orwella, Brave New World od Aldouse Huxleyho či Fahrenheit 451 od Ray Bradburyho. Desítky umělců prezentují svá díla napříč žánry v rozsáhlé expozici.
Výrazná a z velké části silně depresní výstava pobíhající v podstatě ve velké většině prostor centra DOX je rozdělena na čtyři části, kde každá se inspiruje jinou částí svých literárních předloh. První část dostala název Život v kleci a inspirována je románem 1984 od Orwella. V expozici najdeme třímetrové sochy diktátorů 20. století, obrazy, fotografie či výrazné instalace od českých i zahraničních výtvarníků.
Druhá část výstavy dostala název Svoboda v bublině a pojednává o současném svobodném světě, kde jsou však občané fyzicky i virtuálně sledováni na každém kroku. Představená díla sahají i do tématu manipulace médii či obchodním trhem. Jedním z nejvýraznějších děl jsou 3D tištěné portréty lidí od Heather Dewey-Hagborg, které vznikly pouhým zachycením a následnou analýzou jejich DNA.
Třetí část dostala název Odtržení a věnuje se tématu odpadlíků v dnešním světě. Expozice vzniklá spolu s divadelním souborem Farma v jeskyni ukazuje japonský fenomén hikikomori, tedy lidí dobrovolně se izolujících od zbytku společnosti. Součástí této expozice je monumentální site specific instalace od Numen For Use, kteří nad expozicí ve výšce šest metrů vytvořili z průhledných fólií tunely.
Čtvrtá část výstavy je nazvaná Absolutní štěstí a ve třech podlažích věže DOXu se expozice dotýká biologickým a sociálním predestinacím podle Huxleyho románu Brawe New World. Děsivě vyhlížející na dálku řízená regulace lidské populace dostává díky monumentálnosti, zvukovému doprovodu a stylizaci až hororový nádech.
Čtěte další články na téma výstava
Foto a zdroj: DOX