18. prosince 2016 –– události –– Ondřej Krynek
V Moravské galerii v Brně byla otevřena rozsáhlá retrospektivní výstava pražského designérského studia Olgoj Chorchoj, které založili a vedou Michal Froněk a Jan Němeček. Až do 16. dubna 2017 je možné proniknout do světa Olgoj Chorchoj prostřednictvím šesti úzce propojených částí výstavy, která dostala podtitul Logika emoce.
„Michal Froněk a Jan Němeček vytvořili autorské duo během designérského workshopu ve Vitra Design Museu ve Weil am Rhein v roce 1990 a od té doby už víc než čtvrt století profesně spolupracují. Jejich počáteční dráha byla ovlivněná postmodernismem Bořka Šípka, který se po revoluci stal pedagogem na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Už kolem poloviny devadesátých let se dvojici Olgoj Chorchoj, jak sami říkají ‚postmoderní emoce přejedly‘. Tehdy se začínali přiklánět ke strohým, logičtějším formám neomodernismu, aniž by ovšem ve svém výrazu postmoderní hravost zcela vytěsnili,“ uvádí kurátoři výstavy Lada Hubatová-Vacková a Rostislav Koryčánek.
„Pozornost Olgoj Chorchoj se začínala stále více zaměřovat na spolupráci s tradičními českými fabrikami, z nichž mnohé byly po letech socialistického znárodňování průmyslových podniků ve stavu provizoria. Olgoj Chorchoj jsou v pozadí úspěšného restartu řady z nich; připomeňme zejména firmy TON, Bomma, Moser, Kavalier Glass, Prim, Mikov a další. Olgoj Chorchoj a jejich produkce tak mohou být charakteristickým příkladem progresivní transformace zdejší průmyslové sféry po roce 1989, během níž se zkostnatělý socialistický systém postupně proměňoval v neoliberální kapitalismus volného trhu,“ dodávají.
Výstava s podtitulem Logika emoce není však retrospektivou na konci kariérní dráhy studia, ale prezentaci výběru jejich dosavadní tvorby, kde oba tvůrci jsou na vrcholu svých sil. I proto je rozsáhlá výstava rozdělena do šesti úzce propojených celků. První část nazvaná Předobrazy věcí nabízí historické objekty, kde se studio inspirovalo a inspiruje. Druhou částí jsou Marnotratné tvary, které ukazují první výtvory obou autorů z období raných 90. let.
Třetí část nazvaná Průhledné tvarování ukazuje návrat ke strohým formám neomodernismu a uplatnění ve sklářství. Čtvrtá část Czech-Tech ukazuje navržený nábytek vycházející z tradičních českých postupů obohacený o inovace technologií a materiálů. Pátá část Elegantní purismus se soustředí na návrhy interiérů, celých domů i urbanistických řešení, jímž se Olgoj Chorchoj také věnují. Šestá část Nová krev nabízí tvorbu absolventů Ateliéru produktového designu na UMPRUM, kde oba designéři působí od roku 1999. Celkově jedna ze zásadních výstav, kterou by nadšenci do designu neměli minout.
Čtěte další články na téma Olgoj Chorchoj a výstava
Foto a zdroj: Moravská galerie v Brně