17. prosince 2018 –– události –– Ondřej Krynek
Ve čtvrtek byla v plzeňské Galerii Ladislava Sutnara otevřena výstava Extypo, na kterou slavný český typograf, grafik a pedagog Rostislav Vaněk přivezl svou nejnovější volnou tvorbu. Kontrastní černobílé malby v sobě mixují volné umění, design a typografické hry. Výsledkem jsou hravé a nápadité prostorové kompozice.
„Vedle sérií grafických listů se Rostislav Vaněk nově věnuje také malbě. Modelem mu obvykle stojí typografické zlomky a znaky. Na jednom z jeho pláten získávají hranaté závorky pro závěsný obraz netypický třetí rozměr, jehož dosahuje vedením malby za hranu vysokého blindrámu. Provedení je příznačně čisté, textura hladká, racionální a nedramatická. Barevnost je převážně typografická, spokojí se většinou s dvěma čistými barvami, přičemž červená a černá patří k jeho nejoblíbenějším kombinacím,“ uvádí k výstavě Karel Haloun.
„Rostislav Vaněk se do povědomí veřejnosti dostal především jako autor informačního systému pražského metra, tvůrce prvních manuálů korporátní identity českých aerolinek, Obchodní banky nebo Mezinárodního měnového fondu. V době normalizace, konkrétně roce 1974, spoluzakládal sdružení Typo& a mezigenerační TypoDesignClub. V posledních letech působil jako předseda Mezinárodního bienále grafického designu v Brně. V roce 2008 založil Vaněk studio Signature Type Foundry, pod kterým mimo jiné vymyslel písmo Clara Sans, Meridianus či Haven. Jeho práce jsou součástí sbírek českých i zahraničních muzeí, například Muzea v Essenu, varšavského Muzea Plakatu w Wilanowie či pařížského Poster Museum,“dodávají k biografii Vaňka zástupci galerie.
Čtěte další články na téma výstava
Foto a zdroj: Galerie Ladislava Sutnara