20. září 2009 –– události –– Zdeněk Robin Scholze
Září patří zahájení patnáctého ročníku mezinárodní designérské soutěže Mladý obal. Patnácté výročí přináší mnohé inovace a poprvé od roku 1996 se může také pochlubit vlastními internetovými stránkami. Soutěž je určena všem do třiceti let, kteří mají nadání a chuť pochlubit se svými originálními nápady obalů na každoročně obnovovaná témata.
S patnáctým ročníkem světlo světa spatřilo i nové logo soutěže a změnila se i celková struktura. Letos tedy můžete vlastní originalitu propagovat ve dvou tématech. Návrh obalu na sladkosti v kategorii Produktový obal, kde se zvlášť budou hodnotit studenti středních a vyšších škol a poté studenti vysokých škol a mladí designeři do třiceti let.
Novinku představuje kategorie Jiný pohled, kde letošním tématem je Komiks. Způsob zpracování komiksového námětu je volný a je pouze na každém soutěžícím, jak zakomponuje obal a komiks do jednoho díla.
Smyslem soutěže je rozbouřit stojaté vody českého obalového designu. Kreativita v oblasti návrhářství obalů upadá a Mladý obal chce přilákat mladé umělce a naučit je lépe a častěji zacházet s opomíjeným materiálem – papírem. Jako nejlepší volbu vidí porota v použití hladké lepenky (například obal zubní pasty) a vlnité lepenky (například papírová krabice na přenos elektroniky), případně umělé hmoty.
Pokud vám můžeme poskytnout malou radu, své šance na výhru zvýšíte, když vaše dílo získá na hodnotě v podobě dalšího využití. Obaly často končí po první vteřině v odpadkovém koši, dostanete-li skvělý nápad, jak dále využít obal i po použití jeho obsahu, porota vaší snahu určitě ocení. V tento okamžik je však nutné podotknout, že porota primárně nehodnotí technickou proveditelnost ale tvořivost a provokaci zacházení s patřičným materiálem.
Potřebné podklady soutěže naleznete na internetových stránkách Mladého obalu, jež si kladou za cíl nabídnout komunikační platformu tomuto mezinárodnímu projektu. Poskytnout by měly zázemí pro přihlašování jednotlivých soutěžních prací a v neposlední řadě také postupně nabídnout obsáhlé a zajímavé informace o materiálech, které lze v soutěži použít.
Rok co rok zaznamenává soutěž mnoho účastníků ze zahraničí. Vděčit za to může Mladý obal hlavně mezinárodní společnosti podporující grafický design – Icogradě. Podle organizátorů přibývá v poslední době mnoho mladých aktérů z asijských zemí, Číny, Izraele a i Kanaďané si nevedou špatně. Hojnou účast projevují i slovenští designéři, jelikož partnerem mladého obalu je také Slovenské centrum dizajnu.
Foto a zdroj: Mladý obal