2. července 2022 –– umění –– Ondřej Krynek
Americká výtvarnice a performerka Doreen Garner vytváří provokativní a částečně až nechutná díla. Její sochy, instalace a obrazy působí jako výsledky přírodovědeckého až patologického zkoumání. I přesto jde o hlubší smysl než jen pouhé upozornění na sebe sama. Zajímavostí je i použitý materiál pro její sochařskou tvorbu, jejíž základem je silikon a pěna.
„Doreen Lynette Garner ve své praxi odhaluje historii a trvalé následky rasového násilí ve Spojených státech prostřednictvím medicíny a patologie tím, že zkoumá minulé i současné příklady experimentů, špatné praxe a vykořisťování, které se odehrávaly na černoších. Její nejnovější projekty, v nichž nachází paralely k současným formám vysídlení a neoimperialismu, zkoumají násilné šíření virů a nemocí na území původních obyvatel Ameriky z Evropy prostřednictvím transatlantického obchodu s otroky a kolonizace,“ uvádí kurátorka Vivian Crockett, která připravila v newyorském New Museum její aktuální výstavu Revolted.
„Revolted je niterná konfrontace s hrůznými fyzickými a duchovními důsledky transatlantického obchodu s otroky a množstvím nelidských mučení prováděných v jeho jménu i po něm. Garnerovy složité a hypnotizující sochařské objekty – často složené ze silikonu, izolační pěny, skla, korálků, krystalů, perel, syntetických vlasů a dalších materiálů – strašidelně evokují tělesnost, orgány a zranění. Garner nabízí zvířecí vnitřnosti a maso se stopami neštovic, spály, syfilidy a dýmějového moru a představuje groteskní protiklad k mýtu o čistotě bílé rasy, který byl využíván k udržení nadvlády bílé rasy,“ dodává.
Při pohledu na tvorbu Doreen Lynette Garner se samozřejmě nevyhnete srovnání s díly slavnějších sochařů jako je Damien Hirst nebo Kate MacDowell. I přesto je v mnohém originální a to především tím, že jde až za hranu, kde ukazuje hororové scenérie s medicínským podtextem. Tímto se dostává do zájmu jen okrajové skupiny lidí, avšak vidět je její tvorba možná o něco víc. Výstava potrvá v New Museum do 16. října 2022.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Damien Hirst vystavuje žraloky i telata ve formaldehydu jako kontroverzní umělecká díla
Čtěte další články na téma výstava a socha
Foto: Lexie Moreland a Dario Lasagni
Zdroj: Doreen Garner a New Museum