24. listopadu 2022 –– umění –– Ondřej Krynek
Původem islandský a v Dánsku tvořící umělec Olafur Eliasson vytvořil v poušti severně za městem Dauhá v Kataru instalaci Shadows Travelling on the Sea of the Day. Složená je z obřích černých kružnic a série přístřešků se zrcadlovým povrchem, které odráží okolí i pozorovatele. Umělec vyzývá návštěvníky k trpělivosti a spatření cyklických cest celé instalace.
„Stíny cestování po moři dne je dosaženo jízdou drsnou pouštní krajinou, severně od Dauhá, kolem pevnosti Zubarah a vesnice Ain Mohammed. Již z dálky můžete zahlédnout umělecké dílo, které se nachází na horizontu jako malá neformální osada nebo průmyslový areál. Když se k uměleckému dílu konečně přiblížíte pěšky, nejistota z toho, co vlastně vidíte, ve vás může zůstat ještě chvíli. Krajina – rozlehlá písečná pláň posetá pouštními rostlinami, stopami zvířat a skalními útvary – se kolem vás táhne mnoho kilometrů všemi směry. Možná, že třpytivá linie obzoru je vnější hranicí uměleckého díla,“ říká Olafur Eliasson.
„Při pohledu vzhůru si uvědomíte, že se vlastně díváte dolů – na zem a na sebe. Nahoře i dole vás obklopuje písek, stejně jako všechny ostatní, kteří s vámi sdílejí tento prostor. Abyste si vyzkoušeli, co vidíte, můžete natáhnout ruku a zamávat sami sobě nebo zavrtět nohou při pohledu na svůj odraz. Je to jakási kontrola vašeho spojení se zemí. Zároveň stojíte pevně na písku a visíte hlavou dolů ze země, která je vysoko nad vámi. Pravděpodobně budete přepínat mezi pohledem první osoby a destabilizujícím pohledem třetí osoby na sebe sama. Tato oscilace pohledu spolu s pohybem vašeho těla umocňuje váš pocit přítomnosti, zatímco zakřivené struktury jako by mizely v okolí, dematerializovaly se a stávaly se krajinou,“ dodává.
Čtěte související článek na DesignMag.cz
Jean Nouvel po 16 letech dokončil Národní muzeum v Kataru s tvarem pouštní růže
Čtěte další články na téma Katar a Olafur Eliasson
Foto: Iwan Baan
Zdroj: Olafur Eliasson