11. března 2010 –– umění –– Zuzana Dobrovolná
Britský umělec Chris Ofili je mezinárodně poměrně známý. Průřez svou tvorbou barevných, nigerijsky orientovaných obrazů je k vidění až do 16. května v galerii Tate Britain v Londýně. Nejde jen o obyčejnou, vrstvenou malbu, ale i o sloní trus. Tento umělec totiž používá vše.
Ať už jde o koule sloního trusu, klasickou tužkovou kresbu a akvarel nebo vrstvy barev na plátně, to vše smíchává již 20 let své kariéry. Jeho práce je známá občasnou experimentálností, inspiraci hledající v jeskynních prostorech v Zimbabwe. Snaží se o propojení posvátné a profánní kultury, víry s odkazy na biblické motivy a antickou mytologii.
Mezi nejzajímavější z vystavených práci patří obrazy No Woman, No Cry z roku 1998, Ženská plačící postava z let 1999 až 2002 a je zde přenesena i zvláštní instalace. V prostorách Upper-room v galerii Tate Britain je zobrazeno třináct opic uspořádaných jako v kapli. Makak Rhesus zde zpodobňuje dvanáct apoštolů a Krista při poslední večeři. Britský novinář Alfres Hicking popsal atmosféru této místnosti, celou obloženou ořechovým dřevem, jako: „Tajemný, hybridní hinduismus s křesťanstvím, jako hlasitý, aktivní, zábavný a prudce inteligentní projev osobnosti Chrise Ofiliho.“
Na výstavě můžete vidět více než 45 obrazů, kreseb i akvarelů. Výřez z toho nejlepšího od roku 1990 až po současnost je skvěle zdokumentován v knize. Najdete v ní 130 barevných ilustrací na 176 stranách za 18 liber. Jak už to u větších, placených výstav v Tate bývá, k dostání je i balíček s pohlednicemi, připínáček ve tvaru hlavy afromana a taška s typickým potiskem.
Foto a zdroj: Tate