10. června 2010 –– umění –– Veronika Šubrtová
Sedmý ročník výstavy Arskontakt 2010 se letos poprvé uskutečnil v galerii jižního křídla Nové radnice v Brně, kde byla vidět do poloviny května. Poté se výstava přestěhovala do pražské galerie Dolmen, kde je ke shlédnutí jen do poloviny června. Letošním vítězem je Karel Štědrý, který návštěvníky láká na pestrobarevné geometrické kompozice.
Letošní vítěz Karel Štědrý je po Martinu Krajcovi a Davidu Hanvaldovi již třetí člen malířského seskupení Obr, který Arskontakt vyhrál. Pro svoje efektní geometrické kompozice používá kombinaci malby a airbrushe. Jeho postup je následující: sestaví napřed kompozici z válečků modelíny, vyfotografuje a namaluje. To mu umožňuje vytvořit u svých maleb přesvědčivý 3D efekt.
Obrazy jeho spolužáka Martina Nytry jsou inspirované estetikou počítačových programů: technická geometrická malba, přes kterou se táhne roztřesená kresba – jako by byla namalovaná na počítači myší. Nabízí se srovnání s pracemi Martinova učitele Stanislava Diviše. Na Arskontaktu je k vidění i několik způsobů práce s fotografií: U Petry Vichrové vidíme fotorealismus v pravém smyslu slova, obraz si lze splést s fotografií. Martin Vrága si fotografií pomáhá, ale není to kopie: postavy, jejich oděvy i pozadí jsou stylizované, obraz je obohacen veselými detaily jako je vzorek na koberci nebo roztomilé kytičky na ponožkách postavy v popředí.
Aleš Novák používá fotografii jako inspiraci, ale nedrží se jí doslova, jeho krajiny malované až informelními nánosy barev krajinu spíše naznačují a nechávají velký prostor divákově fantazii. Malby Lyubena Petrova mi připomněly tvorbu Milana Kunce, českého malíře žijícího v Německu, u kterého je těžké poznat, zda se inspiruje kýčem, či ho sám vytváří. Pro oba je příznačná poněkud toporná kresba, stylizace, ad absurdum vyostřená estetika kýče. Na obraze Man´s Dream vidíme v krajině ležet na podnose obří pečené sele, které obklopují ženy v plavkách v sexy pózách.
Martin Krajc maluje obyčejné interiéry, ale jeho dynamická práce štětcem dokáže i takovému „obyčejnému“ tématu vdechnout energii. Tvoří expresivně, štětec má zvládnutý, každý tah má na obraze své místo. Krajc své práce nijak neuhlazuje, barvu nechává ze štětce stékat po obraze. Dovede kombinovat nebarevnost s barevností: celý obraz vyvede v tlumené kombinaci bílošedé a v pozadí beze strachu vyvede okno v sytě červené barvě. Přesto obraz nepůsobí nevyváženě.
Radost vyvolávají obrazy odrážející vliv komiksu, ať už v plošnosti a stylizaci zobrazení nebo ve svěžím humoru a nadsázce. Tereza Černá na obraze Big Boy znázorňuje nebezpečí: malý zelený medvídek v hubě velkého zlého medvěda, bombičky padající do vody, červené kapičky krve. Černý humor obrazu završuje srdíčko s nápisem I love you. Vendula Kramářová kombinuje v obraze Na tý louce zelený vliv komiksu a folklóru. Lidové ornamenty získávají novou životnost, v souladu se street art estetikou. Sedmý ročník Arskontaktu nám ukazuje, že mladá česká malba je pestrá a má co říci.
Foto a zdroj: Arskontakt a Galerie Dolmen