2. února 2011 –– umění –– Eva Ječmínková
Už jen do 10. února můžete v berlínské Johanssen Gallery navštívit výstavu velkoformátových tapet uměleckého dua Carnovsky nazvanou RGB. Výstava využívající vlastností aditivních primárních barev, vlnových délek světla i našich fotoreceptorů představuje víceúrovňové moderní fresky s náměty z říše zvířat.
RGB tapety s latinským podtitulem Color est e pluribus unus (neboli Barva je jedna z mnoha) jsou složeny ze tří vzájemně se překrývajících vrstev obrazů, z nichž každá je vyhotovena v jedné ze základních barev – červené (Red), zelené (Green) a modré (Blue). V přirozeném světle jsou k vidění všechny úrovně najednou. Divák je tak konfrontován s matoucí změtí motivů mořské i suchozemské fauny a značně dezorientován se pokouší rozpoznávat jednotlivé výjevy.
Další pohledy vznikají účinkem filtrovaného světla (červeného, zeleného nebo modrého), díky němuž se návštěvníkovi na stěně odhaluje pouze jedna scéna, ze které je obraz konstruován, a to v souvislosti s tím, jaké světlo působí.
Na principu RGB barevného modulu funguje i další oddíl výstavy s drobnějšími exempláři – hracími kartami. Ty prolínáním barev, linií a tvarů rovněž přinášejí záhadu proměnlivosti tří obrazů, která může být rozluštěna pouze za pomoci některého z barevných filtrů. Cílem exhibice prezentované prvně v dubnu 2010 na Milan Design Week v Jannelli & Volpi showroomu je vytvořit mutující, variabilní a vzájemně komunikující povrchy, které za přispění imaginace a moderních technik produkují vícero výsledných struktur.
Italské designové studio Carnovsky čítá dva tvůrce Francesca Rugiho a Silviu Quintanillu, kteří se kromě fantasiální RGB projekce mohou pyšnit kolekcí ručně vyráběných tašek Artificialia inspirovaných ptačími klecemi. Svou stavbou i použitými přírodními materiály připomínají v mikroměřítku architekturu dřevostaveb (s trochou fantasie například věhlasnou vyhlídkovou věž Kupla na finském ostrově Korkeasaari od architekta Ville Hara – pozn. red.).
Dalšími neopominutelnými kousky milánského kolektivu je instalace Love ’60 (neonový radiátor s dekorativními, funkčními i komunikačními prvky) a soubor Design for Music zahrnující originální potisky triček, návrhy letáků či obalů CD.
Foto a zdroj: Carnovsky a Johanssen Gallery