13. listopadu 2011 –– umění –– Ondřej Krynek
Už jen do 25. listopadu 2011 je možné v pražské ArtPro Gallery zhlédnout nevšední výstavu Gourmet, kterou připravil mladý sochař Ondřej Oliva. Komorní expozice nabízí sedm různorodých sochařských objektů na jednotící gurmánské téma. Nejvýraznějšími díly je obří bronzové jablko, svítící šneci nebo zcela nové třímetrové vidličky.
Ondřej Oliva je nedávným absolventem sochařského ateliéru slavného Jaroslava Róny na Akademii výtvarných umění v Praze. Autor ve svých dílech často uplatňuje několik tvůrčích postupů jako opakování tvarů, časté využití klasických kovů a svá díla tvoří i z plastu a implementuje světla. O jeho slibné kariéře může napovídat několik výstavních projektů a účast na sochařských sympoziích v Turecku a Španělsku.
Výstava Gourmet v pražské ArtPro Gallery v Revoluční ulici představuje sedm Olivových sochařských objektů. Na jeho vůbec první samostatné výstavě máme možnost seznámit se rozmanitým spektrem objektů na jednotící téma gurmánských delikates z celého světa, přičemž některá díla jsou zde vystavena vůbec poprvé a některá byla dokončena těsně před zahájením výstavy.
Asi nejvíce návštěvníky zaujme metr široké a metr vysoké bronzové nakousnuté jablko umístěné ve středu expozice. Výrazným objektem jsou také zavěšené tři metry dlouhé Vidličky, které vznikly nově podle modelu z roku 2010, které působí, jakoby semknuté drželi mleté maso. Vystaveny jsou i dvě půlmetrové Moule z hliníku neboli jedlé slávky, jenž jsou gurmánským zážitkem v některých frankofonních zemích. Výstava dostala název nejspíše podle objektu Gourmet, což je černý oválný triptych s modře svítícími šneky. Obdobní šneci jsou pak vystaveny i na podstavci jako Gourmet Column, přičemž existuje i obdobná verze s červenými krevetami. Představivosti nechává prostor červený nástěnný objekt Svátost.
„Od sentimentu, přes konstrukci a transcedenci autor tedy dospívá k částečně ironickému návratu k soše jakožto materiálnímu volumenu, který umožňuje blízkost, dotyk a skrze to sebe-prožitek diváka i tvůrce jako živého, tělesného subjektu,“ popisuje trefně tvorbu Ondřeje Olivy historik umění Václav Hájek a potvrzuje to i kurátorka výstavy Martina Veverková: „Autorovy práce spojuje přepracování a nová překladatelnost symbolů hříšnosti a hedónismu do současného sochařského jazyka.“ Všechny vystavené objekty jsou prodejní.
Čtěte všechny články na téma socha, výstava a umění
Foto a zdroj: ArtPro Gallery