19. prosince 2011 –– umění –– Ondřej Krynek
V Praze se před pár týdny uskutečnila nevídaná performance s názvem Kolotoč. Tři čeští dobrodruzi a umělci vylezli na obrovský otáčecí billboard a na jeho cípech se na něj na lanech zavěsili tak, že si z něho v podstatě vytvořili kolotoč. Připoutané na sobě měli růžové balónky, což ukázalo jejich smysl pro humor.
Vojtěch Fröhlich, Ondřej Mladý, Jan Šimánek a Vladimír Turner, to jsou jména čtyř umělců z Prahy, kteří v listopadu vytvořili nevídanou performance nazvanou Kolotoč. Přímo u Barrandovského mostu, na jedné z největších dopravních křižovatek v České republice, si vyhlídli gigantický billboard, který má tři reklamní plochy a poměrně rychle se otáčí tak, aby všichni řidiči ze všech stran viděli co nejvíce reklamy.
Tři mladíci se vybavili horolezeckými lany a sedáky, dozdobili si opasky růžovými balónky a postupně vylezli, až na vrchol poutače, odkud se ve všech třech cípech spustili dolů a nechali unášet silou reklamního média. Čtvrtý účastník pak celou akci dokumentoval. Vznikl tak pomyslný kolotoč, který paroduje samotný billboard v celé své obludnosti. „Šlo o jednorázovou akci ve veřejném prostoru,“ řekl pro DesignMag.cz jeden z účastníků Vojtěch Fröhlich.
„Líbil se nám nápad spojit billboard s kolotočem, a zároveň jsme tím chtěli zareagovat na reklamu, všechny ty obrovské billboardy ve veřejném prostoru a ukázat náš negativní postoj,“ dodal. Performerům by se tak mohlo podařit rozpoutat veřejnou diskuzi nad reklamou ve městech, stavění gigantických reklamních ploch podél městských silnic včetně reklamy u historických budov. Sami pak upozorňují například na stále nové billboardy jen pár metrů od skulptur právě na Barrandovském mostě, které zcela zastíní jejich původní smysl.
DesignVid.cz nabízí video