22. ledna 2012 –– umění –– Ondřej Krynek
Brazilský sochař a malíř Henrique Oliveira proslul svým způsobem tvorby a výtvory, které připomínají mimozemské netvory či jiné organické hmoty. Začínal sice u prostější malby, ale později se propracoval přes zdobení zdí plastickými objekty až k současnému zahlcení celé galerie, mezi nimiž můžeme najít i velké bludiště.
Henrique Oliveira se narodil v brazilském městečku Ourinhos v roce 1973. Svůj první akademický titul získal v roce 2004 z malby a poté v roce 2007 druhý na univerzitě v São Paulo z vizuální tvorby. Na svém kontě má asi čtyřicet skupinových, patnáct samostatných výstav, deset ocenění a šest grantů.
Pokud pomineme jeho tvorbu v malbě, jenž je vesměs výrazně barevná a silně abstraktní, jeho největší dovedností je trojrozměrné sochařství, kterým začal plnit nejvýznamnější galerie po celém světě. Zajímavý je už Oliveirův styl práce. Bíle vymalované s nevlídné výstavní prostory pomocí konstrukcí, dřevěných plátů, barev a dovednosti promění na zcela jiný interiér, z něho nejčastěji něco přirozeně vystupuje, prochází nebo jinak narušuje.
Jeho díla oběžné délce 16 metrů a výšce tři a více metrů vytváří často hororový až filmový pocit napadení výstavních prostor. Jeho sochy působí jako mimozemská tělesa, živé organismy, vyhřezlé orgány, nádory, chapadla, líhně či útroby obrovských mimozemských monster. Přispívá tomu i barevnost, která často odpovídá narůžovělé tkáni.
Posledním jeho výtvorem je devítimetrová dřevěná instalace Bololô, která je vystavena v Smithsonian National Museum of African Art ve Washingtonu a má tvar ze stropu, stěn i podlahy vyrůstajících chapadel. Největším jeho dílem je však 45 metrů dlouhá dřevěná instalace The Origin of the Third World, která byla v roce 2010 vystavena na 29. Bienal de São Paulo. Má několik pater a připomínat má ženské lůno. Návštěvníci se jím mohli volně pohybovat.
DesignVid.cz nabízí video