1. října 2008 –– umění –– Kateřina Farná
Do konce roku se Letiště Praha proměnilo také v největší galerii v Česku. V Terminálu 1 a 2, externích prostorách a v pro necestující veřejnost nepřístupných zónách vystavuje skoro třicet českých umělců, a to v rámci prvního ročníku Aeronále 2008.
„Koncept se vyvíjel rok a zastoupeny jsou různé generace. Díla jsem vybíral podle toho, zda odpovídala prostředí a byla technicistního charakteru,“ říká kurátor výstavy Jiří Machalický, který se musel potýkat s řadou překážek.
„Na letišti jsou různá technická omezení. Je nutné se přizpůsobit provozu. Není proto možné díla umísťovat kamkoli, kde by se nám to třeba líbilo. Prostor je komplikovaný a různorodý. Je těžké zvolit přesné měřítko jednotlivých objektů,“ dodává.
V Česku je Aeronále první svého druhu, i když ve světě jsou podobné výstavy poměrně časté. Podle organizátorů letištěm denně projde na 50 tisíc lidí. Za celou dobu by tak podle odhadů mohly výstavu vidět milióny lidí.
Díla vystavují kupř. zástupce steet art a graffiti scény Jan Kaláb, malíř Martin Mainer, fotografka Míla Preslová, sochař Lukáš Rittstein nebo malířka Kateřina Štenclová. Zastoupeny jsou také rozměrné objekty, interaktivní instalace a kresby.
Dominantními prvky hlavní expozice (Terminál 2) jsou obrovská světelná spirála s neony Pavla Korbičky nebo sousoší humanoidů Michala Trpáka, který je také celou akci inicioval: „Když jsem se vracel ze Španělska, přemýšlel jsem nad diplomovou prací humanoidů. Chtěl jsem je zasadit do veřejného prostoru. Tak mě napadla konfrontace s prostorem letiště. Tehdy to sice nevyšlo, ale později to nabralo obrovské rozměry.“
Foto: Aeronále 2008